יום חמישי, 7 באוקטובר 2010

מאסטרואידים דוהרים בחלל ועד תחנות חשמל

















אחרי שבועות ארוכים של חופשה, חזרתם היום ללמד את קבוצותיכם. מלבד חוסר רגיעה במינון נמוך ולא מפריע במיוחד, השיעורים התנהלו להם באווירה לימודית ראויה והתלמידים נראו מתעניינים ומעורבים.

עידו ערך חזרה על הנושאים שנלמדו לפני חופשת סוכות. תוך כדי הדיון בסוגי האנרגיה השונים בפרק המבואי שאותו אתם מלמדים, הוא הכניס פן מעט כמותי. הוא דן עם התלמידים על פרמטרים המשפיעים על אנרגיית הגובה והתנועה בלי להיכנס לחישובים מתמטיים. הוא הציג שאלה: כיצד אסטרואיד קטן שגודלו כמה עשרות מטרים, מסוגל לגרום להיווצרותו של מכתש בגודל גדול בהרבה (קילומטר וחצי במקרה של המכתש של אריזונה). מה שאחראי לכך הוא כמובן מהירותו העצומה של האסטרואיד המגיעה לעשרות קילומטרים בשנייה.
בנושא אנרגיית הגובה, עידו הראה שלושה אבנים בגדלים שונים ולפני שהפיל אותם על משטח עם אבקה מתחתיו, שאל מה יקרה עם השמטה של כל אחד מהם? למי יש אנרגיית גובה גדולה יותר? שאלה כזו מחזקת אצל התלמידים את מיומנות העלאת ההשערות.
בשיעור של עידו נשאלו שאלות רבות ויפות מצד התלמידים כגון: לאן נעלם האסטרואיד לאחר שהוא פוגע באדמת הירח, אם אסטרואיד פוגע בכדור הארץ איך הוא גורם לנזק כזה גדול?
שאדיה הסבירה על תחנת החשמל. כדרכה תמיד, היא מרבה מאד לערוך דיונים שבהם היא שואלת שאלות, מגיבה על אמירות, מחדדת דברים ועוד. כמו כן, היא מקפידה לרשום על הלוח ואיננה ממהרת למחוק. זה הליך טוב משום שהוא מאפשר לתלמידים הזדמנות לעין שוב במה שנעשה ונידון בשיעור.
שאדיה דנה גם בהיבטים מעניינים של תחנות חשמל כגון מדוע בונים תחנות חשמל דווקא ליד החוף. הנושא, כפי שהיא הציגה אותו, מזמן דיון מעניין בהיבטים סביבתיים. אם יהיה זמן כדאי להקדיש לכך שיעור או שניים.
אני מזכיר לכם שהשנה אנו עובדים במתכונת מעט שונה ובמחצית השנייה תתחילו ללמד את החומר מהתחלה, בקבוצה חדשה, תוך כוונה ליישם לקחים שנלמדו בקבוצה הנוכחית של כל אחד מכם. לכן, כדאי שתרשמו לעצמכם דברים בולטים כדי שיהיה לכם תיעוד שאפשר להסתייע בו, לקראת המחצית השנייה.
סוף שבוע טוב ונעים לכולם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה