יום חמישי, 28 באוקטובר 2010

בניית המבחן המשותף

 














כהרגלנו מדי התקרבו של מבחן, גם היום דנו ביחד במבחן המשותף לקבוצות, לקראת הגשתו לתלמידים ביום חמישי הבא. שוב ושוב אני נוכח לדעת שהרעיון לבנות מבחן משותף בצוותא, הוא נכון ומלמד. הגישות השונות והדעות השונות, ולעתים המנוגדות, העולות מכם הסטודנטים, מביאות למודעות נקודות ראיה שונות וזה מפרה ותורם. כמו תמיד, שלחתם אלי שאלות הנוגעות לנושאי המבחן. אני הרכבתי את המבחן משאלותיכם תוך שינויים קלים ואז דנו בו. דרך אגב, היה לי מבחר גדול של שאלות טובות לבחור מתוכן. כל הכבוד לכם.
גם הפעם, כמו בפעמים קודמות, עלתה שאלת משך המבחן - האם הוא לא קצר מדי, לא ארוך מדי? לדעתי, כל עוד המבחן איננו נתון תחת לחץ של זמן, אין בעיה ממשית. במלים אחרות, פחות מטריד אותי שהמבחן יימשך פחות זמן בפועל ממה שמתוכנן. מטרידה אותי יותר האפשרות השניה - שהזמן לא יספיק ואז תלמידים עלולים לפעול שלא במיטבם. עלתה שוב השאלה האם לתת ניקוד גבוה לשאלות  קלות או להיפך - ניקוד גבוה דווקא לשאלות קלות? כמדומני שהתשובה לשאלה זו תלויה לא מעט במטרות המבחן וכן בעמדת המורה. אם בכוונת המבחן לבחון ידיעות על מושגים ועקרונות בסיסיים יותר, יש להניח שההחלטה תיפול לטובת הענקת יותר נקודות לשאלות הקלות. יחד עם זאת, ראוי להקנות ניקוד גבוה למטרות חיוניות שהן חשובות לנו, שאנו רוצים להדגישם ולהתמקד בהן ושאנו חושבים שחובה לדעת אותן ולהבינן. במקרים אלה ייתכן שהבחירה תהיה דווקא הפוכה, לפחות בנוגע לחלק מן השאלות. לא כדאי להצמד לצד אחד אלא לנוע בין שני הקצוות בהתאם לצרכים שלנו ובהתאם להערכתנו את יכולות התלמידים.
בקרוב אשכתב את המבחן באופן סופי, על פי ההסכמות שעלו בפגישתנו, ואשלח לכם אותו בעוד מועד, על מנת שתספיקו לשכפלו לתלמידיכם.

סוף שבוע טוב לכולם

יורם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה