יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

שיתוף פעולה בין סטודנטים בקבוצה















השנה התחלנו במתכונת חדשה של הוראת קבוצות תלמידים. זוג סטודנטים, אחד ותיק והאחר חדש, מלמדים קבוצה. בינתיים, מאז תחילת שנת הלימודים סטודנט ותיק הוא שהוביל ולימד את קבוצת התלמידים כאשר התלמיד החדש רק ישב, צפה ולמד בשלב זה. עד כה לא נתנו את דעתנו איך יהיה שיתוף הפעולה ביניהם לאורך זמן. היום זימנתי אתכם להתחלת דיון על האופן בו אתם רואים שיתוף פעולה זה. עקב אילוצים שונים, הגיעו רק הסטודנטים החדשים. דנו באופן בו הם רואים את שיתוף הפעולה, אך כמובן לא היה זה מעשי לסכם את הדיון ולהגיע להחלטות ללא הסטודנטים הותיקים. לכן, דחינו זאת ליום חמישי הבא.
היום, עקב היעדרותה של שאדיה, מילאה תסנים את מקומה בקבוצה הרלוונטית. הייתה לה זו הפעם הראשונה שהיא עמדה ולימדה קבוצת תלמידים בפיזיקה. התרשמתי מאד מיכולתה לעשות זאת ומהאופן היפה בו עשתה זאת. היא ערכה סיכום של המושגים אותם לימדה שאדיה והמשיכה לנושא הבא שהוא אבחנה בין מקורות אנרגיה לבין סוגי אנרגיה, נושא שתלמידים נוטים להתבלבל בו ולהתקשות בו.

להלן שתי פעולות ראויות לציון שהיא עשתה:
  • כתבה על הלוח דברים מרכזיים שנידונו בשיעור והשאירה אותם שם זמן רב תוך דיון בהם.
  • הפעילה את התלמידים באמצעות דף עבודה, עברה בין התלמידים ולאחר מכן דנה ביחד עם התלמידים, בדף העבודה.
עם זאת, במעבר בין נושאים בתוך השיעור היה חסר הקישור בין שני הנושאים. תסנים עברה בצורה חדה מהדיון בגלגולי אנרגיה מסוג אחד לסוג אחר לדיון בגלגולי אנרגיה מסוג אחד של אנרגיה לכמה סוגים במקביל. במקרה זה היה כדאי לעשות פסק זמן שבו תישאל למשל שאלה כלשהי, למשל - "למדנו על גלגול אנרגיה מסוג אחד לסוג אחר. האם לדעתכם יכול להתרחש גלגול מסוג אחד של אנרגיה לכמה סוגים במקביל?"

ולבסוף, לקראת המשך הדיון על שיתוף הפעולה בין סטודנטים בקבוצה, אני מציג בזה שוב רשימה של אפשרויות לשיתוף פעולה בין סטודנטים בקבוצה, רשימה שכבר שלחתי בתחילת השבוע. אנא עיינו בה וחישבו עליה לקראת שיעור הדידקטיקה ביום חמישי הבא:


אפשרויות לשיתוף פעולה בין סטודנטים של קבוצה

להלן מספר אפשרויות לתכנון שיתוף הפעולה בין סטודנטים של קבוצת לימוד:


הערה:
· אפשר גם לבחור להעלות אפשרויות שאינן מופיעות כאן.


  • סטודנט וותיק מוביל את השיעורים ואילו הסטודנט החדש משתלב בהם.
אפשרויות לשילוב:
-       הוראת חלק מן השיעורים, בהנחיית ובהסכמת הסטודנט הוותיק.
-       השתתפות הסטודנט החדש בתרגול.
-       השתלבות הסטודנט החדש בהכנת מערכי השיעור.

  • הסטודנט הוותיק והסטודנט החדש מובילים ביחד את השיעורים, תוך הסכמה על תכנית אחידה וחלוקה שווה בשווה ביניהם – בכל פעם מישהו אחר מלמד.
אפשרויות לשילוב:
-       הוראת שיעורים לסירוגין – בכל פעם מישהו אחר מלמד.
-       חלוקה באותו השיעור – כל אחד מלמד חלק מן השיעור.

  •  הסטודנט הוותיק והסטודנט החדש מתחלקים שווה בשווה בהוראת הקבוצה אך כל אחד מלמד נושאים שלמים בתוך התכנית בהובלתו ולא שיעורים בודדים. במקרה זה אין צורך בתכנית אחידה מוסכמת (דוגמה לנושא – חוק שימור האנרגיה).

בברכה וסוף שבוע טוב ונעים לכולם
 
יורם
 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה