יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

אנרגיה והמציאות שמסביבנו

 


















מאפיין שאיחד היום את קבוצתה של שאדיה ואת קבוצתו של עידו היה הניסיון לקשור את האנרגיה למציאות שלנו ולשכנע בחשיבותה. כל אחד עשה זאת בדרכו שלו. שאדיה  עשתה זאת באמצעות דיון בדוגמאות לתופעות אנרגטיות שונות המתקשרות לסוגי אנרגיה שונים. עידו עשה זאת על ידי ניתוח דוגמאות באנרגיה מן החיים ובניתוחם מבחינת העקרון הפיזיקאלי, לדוגמא - קול ורמקולים היוצרים קול. אני כמובן מברך על התייחסות כזו משום שאנו מעוניינים לקשור ככל האפשר את הנושאים הפיזיקאליים בכלל ואת האנרגיה בפרט לעולמם של התלמידים כדי שיהיו מעורבים ומעוניינים וכך יפנימו ויבינו טוב יותר מושגים שמלמדים אותם.
שאדיה עברה בתחילת השיעור שלה על כל סוגי האנרגיה ודנה ביחד עם תלמידיה על דוגמאות שונות לסוגי האנרגיה. הדיון היה טוב וער אך היה חסר לי אמצעי שיתעד את עיקרי הדיון, ואפילו אם זה רק למשך השיעור עצמו. אפשרות אחת ופשוטה מאד לעשות זאת, היא באמצעות הלוח.  
אפשר היה למשל לעשות זאת בצורת טבלה שתציג סוגי אנרגיה ודוגמאות להן. לדוגמא כך (כמובן שלא חייבים דווקא כך):

סוג אנרגיה
דוגמאות







שאדיה נתנה היום בוחן קצר ראשון לתלמידיה וזה נכון וטוב שהיא מרגילה אותם לכך כבר מתחילת השנה, אם היא רוצה שאכן בחנים תכופים יהיו חלק מעבודתה. באופן כזה לא יעלו טענות מצד התלמידים במהלך השנה משום שהם כבר יפנימו שזה חלק מחובותיהם כתלמידים. פעולה טובה שעשתה שאדיה הייתה לעבור על הבוחן שאלה אחרי שאלה, תוך כדי שיתוף התלמידים. פעולה כזו עשויה לגרום לבנייה טובה יותר של המושגים ולמעורבות גדולה יותר שלהם ואכן זה מה שראיתי שקרה במהלך הבדיקה המשותפת.
באשר לבעיות משמעת, היום ראינו שצצו כמה כאלה, אם כי לא הרבה. למרות שמשמעת היא אולי הדבר הכי פחות נוח לטיפול והכי פחות מעניין, הרי שהיא חיונית לקיום תקין של הלימודים ולכן  אנא הקדישו לכך זמן ומאמצים כבר בהתחלה. כך תיחסך מכם השקעת זמן מיותרת בעתיד ויתאפשרו שיעורים רגועים  ויעילים למשך תקופה ארוכה.
בברכה, גמר חתימה טובה, וחג סוכות שמח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה