יום חמישי, 2 בספטמבר 2010

היום הראשון ללימודים - כניסה ברגל ימין













 היום, בשעה טובה, התחלתם את יום הלימודים הראשון לשנה זו עם תלמידיכם. מביקור בשתי הקבוצות אני בהחלט יכול לומר, ובלשון ברורה מאד, שההתחלה הייתה חיובית. התלמידים היו מעורבים, נראו מעוניינים בנושא, דרוכים וחביבים. יש לקחת בחשבון שזוהי תחילת שנה. הלוואי שזה יישאר כך במהלך השנה כולה.
בקבוצתה של שאדיה ופאטמה ראיתי שימוש במחשב להצגת תמונות כליווי לחומר שנלמד - לעתים כפתיח ולעתים להמחשה. שאדיה הסבירה על סוגי אנרגיה שונים תוך הצגת תמונות ודיון בהם. התקיים דיון ער ועלו דברים מעניינים. למעשה כל משך הזמן שהייתי בכיתתה של שאדיה התקיים דיון מעניין ועלו דברים חשובים. להבא צריך לשים לב גם לרשום את הדברים הנאמרים - נכונים ושגויים כאחד, על הלוח. כך תהיה אפשרות לדון בהם מאוחר יותר במסגרת הכיתה. אני חייב לומר ששאדיה עשתה מעבר חלק מאד מהדיון על אנרגיה באופן כללי אל סוגי האנרגיה. בעניין סוגי האנרגיה, חשוב להדגיש שסוגי האנרגיה אינם מהויות בפני עצמן אלא הן שייכות למהות גדולה יותר - האנרגיה. סוגי האנרגיה הם רק מופעים שונים, ביטויים שונים, של אותה מהות - האנרגיה.
אצל עידו, היווה השיעור פתיח לנושא הפיזיקה בכלל וכן הוא השתמש בו (בשיעור) לריענון נושאים שנלמדו בשנה שעברה.
עידו השתמש בהדגמה יפה, שהוא עירב בה את התלמידים - גוף עגול בצורת כוכב הלכת שבתאי, שנמשך מלמעלה על ידי מגנט ועל ידי כוח המשיכה כלפי מטה. האיזון שהושג גרם לריחופו של הגוף באוויר, דבר שמשך מאד את תשומת ליבם של התלמידים. עידו השתמש בגירוי מעניין זה כדי להסביר לאחר מכן סוגיות הקשורות לכוחות וכן גלש לעניינים שאינם קשורים ישירות לכוחות והגיע עד להסבר על חלליות המקיפות את כדור הארץ ועל מסעו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, שהסתיים במותו. אני רואה את עיקר ערכו של השיעור הזה בעירור עניין אצל התלמידים לגבי פיזיקה בכלל ובשכנועם בקשר שלה למציאות.
אחת הבעיות שהתגלו אצל התלמידים בשיעורו של עידו הייתה המרת יחידות זו לזו. דבר זה בלט בעיקר כאשר היה צורך להמיר יחידות קטנות לגדולות. כאשר ביקש עידו לבטא 40 גרמים בקילוגרמים, לא הצליחו התלמידים להתמודד עם המשימה. אם עוסקים בהמרת יחידות עדיף להתחיל בהמרה שאיננה קשורה בחילוק אלא בכפל. רק לאחר מכן כדאי להמשיך ולטפל בהמרות של יחידות קטנות לגדולות, המצריכות חילוק. כדאי להתחיל במשימות פשוטות. למשל, אפשר לשאול כמה הם 500 גרם בקילוגרם, או כמה הם 200 גרם בקילוגרם. לאחר שהתלמידים יבינו ויפנימו שמדובר למעשה על חילוק ב-1000, אפשר לעבור למשימות יותר מורכבות כגון ביטוי של 20 גרם בקילוגרמים.

הפעם הבאה שנפגש תהיה בעוד שבועיים. בינתיים עומדים לפנינו שני חגים - ראש השנה, המציין את תחילת השנה העברית ועיד אל פיטר, המציין את סיום צום הרמאדאן.

שנה טובה ומתוקה לכולנו

ראמאדאן כרים

בברכה

יורם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה