יום חמישי, 17 בספטמבר 2009







בשיעורים בהם ביקרתי היום, של שאדיה ושל עידו, ראיתי חזרה והבהרה על מושגי משקל ומסה שנלמדו בשיעור שעבר, במיוחד על יחידות. שאדיה עשתה את החזרה הזאת באופן מאד מדורג ומדוקדק תוך בקשה חוזרת ונשנית להבהרת תשובות התלמידים. למשל, כאשר תלמידה ענתה לה שבירח המשקל הוא פי 6, שאדיה התעקשה ושאלה למה היא התכוונה כשאמרה פי 6, ואז - מה קורה לגוף כשאנחנו מעבירים אותו לירח. דרך זו מחנכת לתשובות ממוקדות וברורות ויש בה גם מסר שהוא מעבר להוראת המדעים - להיות בהיר ככל האפשר כאשר את או אתה מסבירים דברים שונים.


עידו עשה חזרה על המושגים תוך כדי איזכור הדינמומטר (קפיץ המדידה). הוא שאל מה יהיה ההבדל בין מידת התארכותו של קפיץ על פני כדור הארץ כאשר מניחים עליו מסה בגודל מסויים, לעומת התארכותו על פני הירח. אחד היתרונות בדרך כזו לחזרה על המושגים הוא שבאופן כמעט בלתי מורגש, התלמידים עשויים להפנים את העובדה שהמשקל הוא סוג של כוח (שהרי הקפיץ מתארך באופן שונה בירח ובכדור הארץ, דבר המוכיח שמשקל הוא אכן כוח ושכוח זה שונה בכדור הארץ ובירח). אחד הדברים היפים שהוא עושה בניהול השיעור הוא שיתוף התלמידים ללא הרף תוך כדי שאילת שאלות כגון – מה אתם חושבים, מה דעתכם ועוד. בהצגת שאלות הוא מוודא כל הזמן שמבינים את הטקסט שמוצג.

אקט מועיל בעיני, שעושה עידו, הוא הסבר על האופן שבו צריך לגשת לפתור את השאלה ומה רוצים בה.

ברצוני לציין שאחד הדברים החשובים ביותר שיש להתייחס אליהם בנוגע למושגים של מסה, משקל וגם אנרגית גובה, היא האבחנה בין מסה למשקל. גם עכשיו, לאחר שהתלמידים למדו את מושג המסה והמשקל במשך שני מפגשים שלכם אתם, עדיין האבחנה ביניהם איננה ברורה לחלק גדול מהם. כדאי לשים לב למצבים של בלבול בין המושגים ולהתייחס אליהם ולא לעזוב ללא התייחסות, אחרת הבלבול עלול להתחזק.



בברכה כול עם וואינתום בח'יר ושנה טובה



יורם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה