יום חמישי, 24 בספטמבר 2009

יום אימוני הוראה עם סטודנטים חסרים


לצערי, התחיל יום אימוני ההוראה שלנו קצת ברגל שמאל - שלושה סטודנטים מתוך שישה נעדרו מסיבות שונות. דבר זה יצר בעייה רצינית משום שמאחר שאנו מלמדים שלוש קבוצות, נותרה קבוצה אחת ללא סטודנט. עידו לקח על עצמו לקחת את הקבוצה שנותרה ללא מורה. למרות גודל הקבוצה שלו, שהכפילה את עצמה, הוא טיפל טוב מאד בקבוצה. למרות שהיום התחיל ברגל שמאל, ההמשך היה מוצלח. בשתיים מן הקבוצות בהן ביקרתי , התקיימה חזרה על המושגים שנלמדו עד כה - מסה, משקל, אנרגית גובה. אחד הדברים שמצא חן בעיניי היה שלא קיבלתם תשובות מספריות סתם ואילצתם את התלמידים ,תוך כדי שאלות שונות, להסביר כיצד קיבלו את התשובה. כמו כן, ביקשתם לעמוד על משמעותם הפיזיקאלית של המספרים שהתקבלו. ואסיים בנקודה מעניינת וחשובה. בסוף אחד השיעורים (של אלאא), עלתה השאלה מצד אחד התלמידים: "לשם מה ללמוד פיזיקה?". ובאמת לשם מה? אם אתם בוחרים להתייחס לשאלה ולא להתעלם ממנה (וגם זאת אפשרות לגיטימית) המנעו מלתת תשובות סתמיות או בנאליות כגון - "ככה זה", "כי כך החליטו במשרד החינוך" (מה שנכון) וכדומה. אפשר להתייחס לכך באופן הומוריסטי כגון - "ומה אתם מציעים ללמוד - אשורית עתיקה?", "אתם יודעים מה? - בואו לא נלמד", וכדומה. אפשר להתייחס לכך גם באופן ענייני יותר ולתת סיבות כגון:
  • אנחנו חיים בעולם מלא בתופעות טבע מרתקות. ניתן להסביר רבות מהן באמצעות הפיזיקה. זה פשוט מעניין ומסקרן. אפשר לגבות זאת בדוגמאות - איך נוצר ברק, איך יש יום ולילה, כיצד נוצרות עונות השנה, איך נוצר גשם ועוד ועוד.
  • ידע פיזיקאלי נחוץ להבנת נושאים מדעיים רבים כגון ביולוגיה, מטאורולוגיה ועוד.
אתם מוזמנים להוסיף בתגובה לפוסט זה, הצעות משלכם לתגובות אפשריות לתלמידים שישאלו "למה ללמוד פיזיקה?"
סוף שבוע טוב ומהנה לכולם

4 תגובות:

  1. דווקא אני כן רוצה להתיחס לזה...ולהכין להם תשובה מאוד משכנעת..
    בנוסף לכך..אני רוצה להביא להם חשיבות על כך שאנו צריכים ללמוד פיסיקה כדי שנוכל לחיות את החיים שלנן באופן טבעי..
    למשל..אני אגיד להם שכדי שאנו נקבל חשמל..אנו צריכים..אנרגיה חשמלית..ואז כדי ליצר האנרגיה הזאת..
    ואז דרך כמה דוגמאות כאלה אני יכולה להגיע להחשיבות של האינרגיה.

    השבמחק
  2. השימוש באנרגיה חשמלית היא בהחלט אפשרות טובה להשתמש בה כדי להסביר מדוע לומדים אנרגיה בפרט ופיזיקה בכלל - יש טכנולוגיות שימושיות מאד שאנחנו משתמשים בהן יום יום כמו העברת אנרגיה חשמלית, וחשוב שנדע כיצד הן פועלות. בשביל זה צריך לדעת פיזיקה משום שהעקרונות שעליהן הן פועלות הם עקרונות פיזיקאליים. את יכולה לפתח את זה קצת ולתכנן בראשי פרקים כיצד תציגי זאת לפניהם ואז להציג זאת בכיתה. יכול להתפתח דיון מעניין סביב זה.

    השבמחק
  3. אני באופן אישי, מתחבר לנקודה הראשונה שהעלת. פיסיקה כניסיון להסביר/לפרש את הסובב אותנו באופן ישיר, ולפשט תהליכים מורכבים בכדי להבינם באופן טוב יותר.

    השבמחק
  4. תודה על תגובתך עידו
    כמוך, גם אני סבור שהסברים שניתנים תחת ה"גג" של תיאור אופן פעולתו של העולם שלנו, הם אכן לב העניין. יש תשובות נוספות, אך טיפוח הכיוון הזה יש בו עידוד של טיפוח הסקרנות כלפי העולם (דבר שאיננו מובן כל כך אצל הנוער של היום, עקב העובדה שיש להם כרים רבים לסיפוק סקרנות אך לא בכיוון הזה). הפן האחר הוא של האורייאנות המדעית. לא רק מסקרן, אלא גם חשוב מאד להבין את העולם שבו אנו חיים ופועלים וליישם ידע והבנה שלנו של עקרונות פיזיקאליים כאשר אנחנו נתקלים במצבים שונים (כגון צפייה בחדשות מדע בטלוויזיה, התייחסות לענייני סביבה ועוד). היות וקראת את המאמר על חינוך מדעי באירופה, ראית ודאי כמה עניין זה חסר אצל תלמידים אירופה, כולל אצל תלמידינו כמובן (למרות שאיננו שייכים גיאוגרפית לאירופה).

    השבמחק