יום חמישי, 10 בספטמבר 2009

יום לימודים עם קצת נוהלי בית ספר


גם את זה צריך לפעמים - פרוצדורות. היום עסקנו במעט נוהלים של בית הספר שנגסו בחלק ניכר מן הרפלקציה המשותפת שלנו. גם זה חלק מחיי בית הספר וכסטודנטים שמתכשרים להיות מורים בעתיד אתם צריכים לדעת שידיעת הפרוצדורות וקיומן הן חלק מן הדרישות.
ועכשיו לעניין ההוראה עצמה. היום הגעתי לקבוצותיהם של אמין ויסאר ולזאת של רומן. אצל יסאר ואמין השיעור נפתח בדיון על מה שנלמד בשיעור שעבר, פעולה כביכול אלמנטרית אך חשובה מאין כמותה. זוהי דרך לברר בעיות וקשיים עם מושגים ומצד שני לערוך סיכום של מה שנלמד. יסאר נוהג, וגם נהג בפעם זו, להזמין תלמידים אל הלוח על מנת להסביר דברים ולפתור תרגילים רלוונטיים. הוא נוהג להרגיע אותם כשהם נלחצים וזה טוב מאד, כי למרות שאנחנו סוברים לעתים שהם מגיעים עם בטחון עצמי רב, בדרך כלל הם חשים חסרי בטחון וזקוקים למילות עידוד והרגעה כדי להמשיך. כאשר מזמינים תלמיד לפתור תרגיל או להסביר, כדאי לחזור באופן כלשהו על מה שעשה או הסביר, לאחר שהסביר. זאת, משום שבמקרים רבים דבריהם של התלמידים אינם מובנים כל כך לתלמידים אחרים (הם הרי לא התנסו בהוראה) ולעתים מילותיהם מבולבלות. לתלמידים בכיתה של יסאר הייתה בעייה להבין את הקשר בין יחידות הקילוגרם לבין יחידות הניוטון. ייתכן שהדבר נובע מהבלבול בין מושגי המשקל והכוח. צריך להקדיש פרק זמן כדי לעבד את הנושא ביחד אתם ולהסביר שלגוף יש גם מסה, שהיא כמות החומר, וגם משקל, שהוא הכוח בו הוא נמשך. כמובן שיש לעשות זאת בהדרגה. אם כן, כדאי לדון בכך שלגוף, שיש לו כמובן מסה, יש גם משקל. את המשקל הזה מבטאים בניוטונים ואז לעשות את המעבר ולהקדיש זמן לביצוע תרגולים עם התלמידים. רומן עבד עם תלמידיו על חישובים שנגעו לקשר בין מסה, נפח וצפיפות. הוא הפעיל אותם באמצעות ניסויים עצמאיים שבהם שני תלמידים עבדו על סט אחד של ציוד. התלמידים עבדו יפה מאד ושיתפו פעולה כל העת. רומן פעל בצורה שענתה על צורכי התלמידים. הוא הסתובב בין התלמידים כדי לעקוב אחר עבודתם ולענות על בעיות. מצד שני הוא ריכז את הכיתה מספר פעמים במהלך הניסוי, אך לא לעתים קרובות מדי - אחת לשבע שמונה דקות בערך. באופן כזה, הוא לא הטריד יתר על המידה את התלמידים בהתערבותו ומצד שני נתן להם גב תומך - הנחיות והבהרות שסייעו להם בעבודה. סופשבוע נעים לכולם יורם

2 תגובות:

  1. בשעה שלא היתי אצלנו בכיתה אני הבהרתי להם את ההבדל בין מסה למשקל וזה היה בהפסקה ניצלתי את הזמן וצירתי טבלה על הלוח כך שהברתי מה ההבדל וממה נובע הבלבול בינהם והראיתי להם איך עושים את ההמרה ביחידות מניוטון לקילוגרם וזה עבד טוב והיה מוצלח לשנינו.

    השבמחק
  2. אני שמח שעשית זאת. הבהרת המושגים האלה - מסה ומשקל, חיונית מאד משום שתלמידים נוטים להתבלבל בין המושגים מסה ומשקל ובין היחידות המשמשות לביטויים.
    כפי שכבר ציינתי בתגובה לרפלקציה האחרונה שלך, אני יודע שאתם עושים זאת טוב, וכמובן אתה בעצמך. כבר ראיתי אותך בפעולה במהלך כל השנה שעברה וזה היה מוצלח מאד. אני בטוח שזה מוצלח גם השנה.

    השבמחק