יום שלישי, 16 בפברואר 2010

בלוגים להוראה



בלוגים נכנסים לשימוש בהוראה ברחבי העולם וגם אצלנו. גם אנחנו - אתם ואני, משתמשים במסגרת הכשרת המורים במכללת דוד ילין בבלוגים ואני חושב שהשימוש בהם עד כה (משנת 2008) מוכיח את עצמו. אני חייב לציין שהקבוצה שלנו -אתם ואני, היא בין החלוצים בעניין בישראל אבל איננו היחידים. הייתי ממליץ להשתמש במידת האפשר בבלוגים גם עבור תלמידיכם, אם כרגע, כסטודנטים - פרחי הוראה המתכשרים להיות מורים, והן בעתיד, כשתהיו מורים מן המניין. יש איכויות רבות בבלוגים שלא נדון בהן כאן בהרחבה. מכל מקום, בלוגים מאפשרים מעקב אחרי תלמידים או סטודנטים, תיעוד פעילויות שנעשו, העלת קישורים מעניינים, שיתוף פעולה בין הלומדים וביניהם לבין המורה או המרצה, ועוד.
בארץ יש כבר מורים ומרצים המשתמשים בבלוגים לצרכי הוראה, אם כי מספרם עדיין קטן, ואני מקווה שמספרם יגדל באופן משמעותי בשנים הקרובות. כפי שתראו, שילבתי ברשימת הבלוגים שני בלוגים של מורים בישראל כדי שתראו מה נעשה בהם. הבלוג של שוש אלחרר מכוון לתלמידי כתה ט מדעים. הבלוג של חניתה חן, מכוון דווקא לתלמידי כיתה ג. תלמידי ג הם אמנם בקבוצת גיל שאיננה רלוונטית לכם אך מורה הוא מורה והוראה היא הוראה בכל גיל. אני ממליץ להכנס לשני הבלוגים ולהתרשם.

חופשת סמסטר נעימה לכולם

יורם

4 תגובות:

  1. לדעתי הנ"ל מהווה רעיון יפה מאוד. לא עלה בדעתי לשלב את הנושא עם תלמידים ככלי הערכה/מעקב.
    אהבתי מאוד את העובדה שהבלוג של שוש אלחרר מאפשר הן מעקב אחר החומר הנלמד, לתלמידים המעוניינים לחזור על החומר, וכן היא מודיעה על הנושאים שילמדו.

    עם זאת יש צורך לבדוק אם הכלי הזה אכן אפקטיבי מזווית התלמיד. עברתי על הפוסטים שלה, ובכולם חסרות היו תגובות מצד התלמידים.

    עם כל הפוטציאל הגלום בכלי זה, אם חסרה ההתלהבות מצד התלמידים - הרי הנושא הינו חסר תכלית.
    לדעתי שווה לערוך סקר או מחקר קטן בנושא. התוצאות יכולות להפתיע לכאן או לכאן.

    תודה על הנקודה למחשבה.

    השבמחק
  2. יורם שלום,
    הבלוגים בכיתתי פועלים 3 חודשים.
    השינוי שחל בתלמידים שלי הוא עצום.
    תודה על הפירגון.
    אמשיך לעקוב בדריכות.

    השבמחק
  3. שלום עידו

    תודה על תגובתך.
    בנוגע להיעדרן של תגובות לפוסטים של שוש אלחרר, אתה צודק. מצד שני, ייתכן שהיא מתכוונת להתמקד בבלוג שלה במטרות אחרות כגון תיעוד של פעולות הכיתה, מתן הנחיות לתלמידיה, סיכומי שיעור שיסייעו לתלמידים, וכדומה. הבלוג של חניתה הוא שונה מבחינה זו. כל אחד ומטרותיו.

    השבמחק
  4. חניתה שלום

    הבלוג שלך נראה יפה ומלהיב. אשמח אם תוכלי לספר קצת על אופי השינוי שחל בכיתה שלך. זה מסקרן.

    השבמחק