יום חמישי, 25 בפברואר 2010

שיעור ביום שלפני פורים





היום הוא היום שלפני חגיגת פורים הנערכת בבית הספר מחר. להפתעתי ולשמחתי, לא ראיתי שינוי מיוחד בהתנהגות התלמידים שלכם עקב כך.

היום התרכזתם בעיקר בחזרה על מושגי ועקרונות אנרגית החום שנלמדו עד כה.

ראיתי מספר אירועים הראויים לציון בקבוצות שביקרתי בהן. אמין דן עם קבוצתו על מעברים בין מצבי צבירה ובקשר ביניהם לבין חום כמוס. הוא הקדיש זמן באופן מסודר, לכל אחד מהם.

אחד הדברים הטובים בעיניי אצלו הוא כתיבת ההגדרות שלו על הלוח תוך דיון רגוע עם התלמידים ללא מחיקת ההגדרות. אמין שואל שאלות כל הזמן והדברים שכתב נשארים על הלוח ואינם "מאיימים" להמחק במהרה וכך התלמידים יכולים להתרכז יותר בדיון עצמו ללא פחד שהכתוב ייעלם מהר. אחת השאלות היפות שהוא שאלה את התלמידים הייתה "אם אני רוצה להפוך מים לקרח, האם אני צריך להשקיע אנרגיה?". שאלה זו מפנה את תשומת לבם של התלמידים לכך שחום לא רק מועבר אל גוף אלא גם נפלט ממנו אל הסביבה, דבר שקשה לתלמידים להפנים.

רומן דן עם התלמידים בקבוצתו בשלושת סוגי העברת אנרגית החום. כשהגיע לקרינה שאל אחד התלמידים שאלה מעניינת – "איך נכנסת קרינת הפלאפון לגוף?". בעקבות השאלה התפתח דיון מעניין וער סביב עניין הקרינה וניכר היה שהתלמידים מתעניינים ומעורבים. אלאא התערבה והסבירה על סוגים שונים של קרינות כגון גמא, אולטרא סגולה, רנטגן והקדישה זמן גם לכך שקרינת הפלאפון עלולה להזיק. הקרינה היא אמנם רק אחת מדרכי מעבר החום אך התלמידים התעניינו בדרך זו באופן מיוחד, ובלתי צפוי. ייתכן שאחת הסיבות לכך היא ששומעים הרבה על קרינה באמצעי התקשורת. סיבה אפשרית נוספת היא שתלמידים נתקלים בקרינות בחיי היום יום בסיטואציות שונות כגון בדיקות רנטגן, קרינת שמש ועוד. לאור ההתעניינות והמעורבות של התלמידים, יכול להיות ששווה להקדיש זמן מעל למתוכנן לדיון בקרינה. כך יש סיכוי גדול יותר שהתלמידים יהיו מעורבים יותר ומתעניינים יותר.

סוף שבוע נעים ומהנה לכולם

תגובה 1: