יום חמישי, 11 בפברואר 2010

שבוע אחרון לפני החופשה מאימוני הוראה





אמנם מדובר למעשה על חופשה בת יום אחד אבל בכל זאת ביום חמישי הבא צפויה לכם חופשה מאימוני ההוראה ואני מקווה שתיהנו בה ותנוחו מעט.

בדיון שהתקיים היום, התלבטנו כיצד להתמודד עם בעיות ההתנהגות והמשמעת שנותרו בלתי פתורות בקבוצה של רומן ואלאא, שלא באשמתם. מדובר בקבוצת תלמידים שחלק גדול מהם בעייתיים מסיבות שונות. אחת ההצעות שעלו בפגישה שלנו היום, לאחר השיעורים, היא להודיע לתלמידים שמעתה כל שיעור יסתיים במבדק קצר. באופן כזה, יש לקוות שהתלמידים יקחו אחריות גדולה יותר על עצמם, בידיעה שעליהם להצליח במבדק הצפוי בסוף השיעור. הצעה אחרת הייתה לבנות את השיעור במבנה שונה מהרגיל - על כל תלמיד יוטל להעביר נושא קצר (לאו דווקא על פי תכנית הלימודים הרגילה בפיזיקה) שהוא גם יוערך עליו. כך תועבר האחריות אל התלמיד המגיש. הבסיס לתקווה שזה יעזור להתמודדות היא שהתלמיד צריך לקחת על עצמו במקרה כזה, אחריות על עצמו. כמו כן הוא יוערך על הנושא שיגיש. מרכיב נוסף בתקווה הזו הוא שחבריו של התלמיד יפגינו אכפתיות כלפיו, בעצם היותו אחד מהם, דבר שיגרום להם להקשיב, להתאפק ולא להפריע למהלך התקין של השיעור. למעשה, רומן כבר נקט באופן חלקי בהליך כזה. הוא נתן לאחת התלמידות הבעייתיות להציג נושא (ראו ברשומה של 28.1.2010) ועקב כך חל שיפור רב מאד בהתייחסותה לשיעורי הפיזיקה. אפשרות נוספת שנידונה היא להעריך ביחד עם כל אחד מן התלמידים את מצבם בכיתה ובפרט את מצבם ההתנהגותי, ואת התייחסותם לשיעורים. המחשבה היא לתת לכל תלמיד למלא טופס קצר שבו יעריך את עצמו ואז ישב ביחד עם המורה (במקרה זה אלאא ורומן) וידון אתו על מצבו בכל פרמטר, למשל האם הוא מקשיב, האם הוא מעורב בשיעורים, האם הוא מתנהג באופן שלא מפריע לחבריו. הדבר מצריך לשבת באופן אישי עם כל תלמיד בנפרד וצריך לחשוב מה יעשו באותו זמן התלמידים האחרים. מאחר שבקבוצה הנידונה מצויים שני מורים, הרי שאחת האפשרויות היא שמורה אחד יכול להיות אחראי על עבודה עצמית כלשהי שתנתן בכיתה.

עקב היעדרותה של שאדיה היום, צורפה קבוצתה אל קבוצתו של אמין. אמין פעל בצורה הראויה להערכה. הוא התגמש ושינה את תכנית הלימודים המקורית שלו ובירר את מצבם הלימודי של התלמידים שצורפו אליו. לאור זאת הוא חזר עם כל התלמידים שאתו, על הנושאים המשותפים שנלמדו על ידי שתי הקבוצות. התרשמותי מהביקור הקצר שערכתי, היא שהשיעור התקיים תוך שיתוף פעולה מצד רוב התלמידים ורוב התלמידים עבדו ולמדו למידה משמעותית. ברצוני לציין גם את התרשמותי מהליך יפה שאמין משתמש בו בזמן ההוראה. אמין נותן לתלמידיו פסק זמן כדי להעתיק את מה שעל הלוח ובזמן זה איננו ממשיך ברצף הרגיל של השיעור. כך מתאפשר לתלמידיםלהתרכז בהסברים שלו ללא צורך לכתוב באותה עת. את פסק הזמן מנצל אמין כדי לעבור בין התלמידים ולכתוב את התרשמותו בנוגע לתפקודם.

עידו הציג היום דוגמאות שונות הנוגעות לחוקים פיזיקאליים שנלמדו. בין השאר הוא השתמש באופן הומוריסטי בסרטונים מצויירים שהוא הציג לפני התלמידים. התלמידים הגיבו בעניין ובהתלהבות.



אשמח אם תגיבו לרשומה זאת, ובעיקר לעניין ההתמודדות עם בעיות הקבוצה הבעייתית.



חופשה נעימה לכולם ולהתראות בעוד שבועיים.



3 תגובות:

  1. המטרה מהדרך שלי שהתלמידים יתרכזו בחומר שנלמד ואז הם יוכלו להעתיק, דבר שני זה שאני מסתובב וכותב הערותי על התלמידים גורם לתלמידים לעסוק בחומר שנלמד ולכן הם מתמדים יותר בלמידה.

    השבמחק
  2. הדרך שלך אכן מוכיחה את עצמה לאור מה שראיתי מהזמן הקצר שהייתי בקבוצתך. לא חשבתי על ההיבט השני - שעצם המעבר שלך בין התלמידים והתיעוד שאתה עושה עליהם, מגביר את המוטיבציה שלהם ללמוד.
    יפה מאד.

    השבמחק
  3. יורם שלום,
    אתעמק בבלוג שלך בסוף השבוע.
    שמחה שמצאתי עמית לפרוייקט.
    אשמח אם תיצור איתי קשר :
    hanita_hu@walla.com
    תודה.

    השבמחק