יום חמישי, 5 בנובמבר 2009

על החלפת מורים ודברים אחרים



פתחנו את היום בהיעדרותו של מורה. כבכל פעם, גם הפעם הייתם צריכים, בלית ברירה, למלא את מקומו של המורה. להיות מורה מחליף, ועוד לשיעור אחד, היא בעיה לא פשוטה. המורה המחליף נכנס לנעליו של מורה אחר, שדרך ההוראה שלו שונה, דרישותיו שונות ועוד. אפשר להתמודד עם מצב כזה על ידי הכנת דף עבודה על ידי המורה שייעדר. זאת, כמובן, בתנאי שיודעים מספיק זמן מראש על העדרותו. גם אם מדובר על יום לפני ההיעדרות, ניתן לכתוב דף עבודה ולשלוח למורה שאמור להחליף את מקומו של המורה הנעדר. באופן כזה לא ייוצרו פערים גדולים בין הוראתו של המורה הנעדר לבין זו של המורה המחליף. באופן כזה המורה המחליף ימשיך בדרך כלשהי את המורה הנעדר. כך גם יתמתנו המתחים הנוצרים בסיטואציה כזו, שבה התלמידים רגילים לגישה אחת ולפתע נתקלים בגישה אחרת, לפעמים שונה באופן דרמטי, של המורה המחליף.



ברצוני להציג שני דברים מעניינים ומועילים, שראיתי היום בשיעורה של שאדיה. האחד הוא האופן בו היא מציגה פרמטרים בטבלה, תוך כדי הדגשת השינוי שחל בהם. לדוגמה, בטבלה הבאה, הציגה שאדיה טבלה ובה מופיעה מסת משאית מול אנרגית התנועה שלה. במקום להציג את פרמטר המסה במספר אחד, היא מציגה אותו בשני מספרים - האחד מציין את המסה ההתחלתית והאחר את המסה שהשתנתה. למען הנוחות סימנתי את הפריטים בצבע אדום.




המסה של המשאית

פי כמה גדול

אנרגית התנועה

4,000 קילוגרם

1

200,000 ג'ול

4,000- 8,000 קילוגרם

2

400,000 ג'ול

4,000- 12,000 קילוגרם

3

600,000 ג'ול









הרעיון של כתיבה בצורת 4,000- 12,000 קילוגרם יפה בעיני משום שבאופן זה מוצג הערך הראשון של המסה מול הערך השני שלה וכך קל יותר לראות את היחס. הצעה שלי לשדרוג היא להציג במקום המקף חץ ואז זה הופך לעוד יותר ברור.

דבר מעניין ומועיל נוסף שעושה שאדיה היא נתינת פסק זמן לתלמידים להעתקת הכתוב על הלוח. כך מתאפשר לתלמידים להיות מרוכזים בזמן שהיא מסבירה או בזמן שמתקיים דיון, ללא צורך להשקיע באותו הזמן תשומת לב גם להעתקה.



סוף שבוע טוב ומהנה לכולם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה