יום חמישי, 19 בנובמבר 2009

משחקים בכובעים-ששת כובעי החשיבה של דה בונו


היום למדנו על כלי חדש שעשוי לסייע לכם בעבודת ההוראה שלכם - ששת כובעי החשיבה של אדוארד דה בונו. הכלי הזה עשוי לשרת אתכם לא רק בהוראת פיזיקה אלא במצבים מגוונים אחרים כגון בסיטואציות של התנהגות תלמידים כגון בדוגמה שנמצאת כאן. הכלי מתאים מאד לביצוע פרוייקטים כיתתיים קבוצתיים בנושאים שונים, וביניהם כמובן פיזיקה, אך הם מתאימים גם למצבים פשוטים יותר של דיון במושגים ועקרונות בפיזיקה. כאשר פותרים בעיה מסוימת, רצוי מורכבת ולא פשוטה מדי, ניתן למשל לבקש מהתלמידים להחליף כובעים ובאופן כזה להגיע לפתרון של בעיה. היום הצגתי לכם רק טעימה ראשונית של תיאוריית ששת הכובעים של דה בונו. אני מקווה שבקרוב (אולי במהלך החודש הבא) נערוך סדנה קצרה שבה תתנסו בהפעלת השיטה. ובעניינים אחרים, עידו המשיך להפעיל את הפרויקט המוצלח שלו שנושאו טילים.הוא עשה עם תלמידיו תרגיל של תכנון הנחתת ביצה מגובה, באופן שלא תישבר, ניסוי שמדמה הנחתה של חללית החוזרת לכדור הארץ. כל אחת מן הקבוצות קבלה ביצה וציוד – שקיות ניילון, פלסטלינה וחוט עבה. הקבוצות התבקשו לתכנן הנחתה רכה של הביצה. התלמידים התלהבו והציעו שיטות שונות ולאחר מכן ניסו אותן. למעשה הפעיל אתם עידו את הכובע הירוק של דה בונו - הכובע היצירתי.
ראיתי כיצד שאדיה הפעילה היום את רמות החשיבה של בלום בכיתתה. היא בחרה שאלות יפות שאכן התאימו לרמות החשיבה השונות שלהן היא כיוונה. גם אלאא עשתה זאת אלא שלא ביקרתי בכיתתה מספיק זמן כדי לראות זאת. מכל מקום, שאדיה, אלאא, רומן ועידו הגישו בבלוג שלי (חוץ מאלאא שהגישה בבלוג שלה) שאלות ברמות שונות של חשיבה על פי בלום. כזכור לכם, בעוד שבועיים נערוך דיון על הפעלת רמות החשיבה בכיתתכם.
אני מזכיר לאלה שאמורים להגיש השנה פרויקטים, לשלוח לי רעיונות בהקדם, על מנת שתוכלו להשלים את הפרויקט בזמן (לפני חופשת פסח). למי שרוצה, אני מפנה אתכם לרשימת הנושאים מהשנה שעברה. גם אם לא תשתמשו באף אחד מהנושאים אתם יכולים אולי לקבל מהם רעיונות כלשהם.

עד כאן להפעם.


סוף שבוע טוב ומהנה לכולם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה