יום חמישי, 7 במאי 2009

כמה מלים על ארגון הכתיבה על לוח הכיתה


לאור שיעורים שביקרתי בהם היום, ברצוני להעלות עניין טריוויאלי וזניח לכאורה, אך הוא בהחלט איננו כזה. זהו עניין שהעסיק אותי לא מעט במהלך השנה. המדובר הוא על ארגון הלוח. ארגון הלוח מהווה כלי חשוב לארגון הלמידה בכיתה ולתיעודה. תלמידים מקשיבים לדברי המורה, משתתפים בדיונים, מגיעים לסיכומים של מושגים ועקרונות ביחד עם המורה ועוד. לעתים קרובות התלמידים מעוניינים להיזכר במה שנאמר לפני זמן קצר במהלך השיעור . כאשר מופיע תיעוד על הלוח הדבר מקל עליהם לעשות זאת. כדאי לרשום, אם כן, על הלוח, דברים עיקריים, אך יחד עם זאת לא להרבות במלל, משום שמוקדי הלימוד הם שצריכים להיות לנגד עיני התלמיד. בנוסף, כדאי לארגן את הלוח באופן שיקל על התלמיד לזהות פריטי לימוד ולראות אותם בהקשר ההגיוני שלהם. פריטי לימוד אלה צריכים להיות מאורגנים באופן שישייך פריטים מאותו הסוג לעניין המרכזי אליו הם שייכים. למשל, אם מדובר על מאפיינים של כוחות, אפשר לשים פריטים אלה תחת הקטגוריה "מאפייני כוחות". אפשר להשתמש גם בצבעים כדי להדגיש דברים או כדי לסמן קטגוריות רצויות. המורה יכול להשאיר פריטים מסויימים באופן קבוע על הלוח, לאורך כל השיעור, כגון פריטים מרכזיים מאד או כאלה שיש להם שימוש רב. פריטים כאלה יכולים להיות למשל נוסחאות, עקרונות, הגדרות. המורה יוכל להתייחס אליהם בשעת הצורך במהלך השיעור בלי צורך לכתוב אותם שוב. אפשר לארגן את הלוח באופן כזה שהוא יחולק לשני חלקים - החלק שיכיל פריטים המשתנים כל העת כגון תרגילים, דוגמאות, והחלק שיכיל את הפריטים הקבועים.
אני מציע שלפני התחלת שיעור (למשל בערב שלפני השיעור) תקדישו מעט זמן לחשיבה על האופן בו תארגנו את הלוח, כך שישרת אתכם ואת תלמידיכם.

תגובה 1:

  1. אני מסכים מאוד אתך משום שדרך השימוש בלוח וההתארגנות שלנו בצורה טובה ,התלמידי מקבל מסר שהמורה מסודר ומאורגן טוב ומצליח ובכך הם ישתדלו לפעול לפי השיטה שבה במורה עובד ולעומת כך תלמידים שרואים שמורה לא מסודר ולא מאורגן כך שזה נובע לפעמים מחוסר דאגה והתענינות באחרים לא יכבדו את המורה ולא יעבדו כשיטה טובה.
    בקיצור מה שאני רוצה להגיד שמורה הוא כמו מראה כך שאם הוא רוצה למדודו את הצלחתו והשפעתו על הסביבה אז שיבדוק את האנשים שעובד איתם ומנהיג אותם.

    השבמחק