יום חמישי, 24 בדצמבר 2009

בעיות התנהגות-במה לטפל קודם?





היום עלתה שוב, ובמלוא חריפותה, סוגיית המשמעת בקבוצות. שוב עלתה השאלה כיצד יש לטפל בבעיות ואיזה משקל לתת לבעיות התנהגות ומשמעת שונות. היריעה כאן קצרה מלפתח דיון מפורט ומורכב בנושא, ואולי זה בכלל עניין למחקר בפני עצמו. יחד עם זאת, אחד הדברים שעולים בעניין זה הוא שלעתים איננו מודעים לעומס שרובץ עלינו בבואנו לטפל בבעיות כאלה. לכל מורה יש את הגבולות שהוא מציב לעצמו בעניינים כאלה ואת המטרות החשובות שעליו להשיג. מטרות כאלה יכולות להיות למשל שקט בכיתה, אווירה של עבודה ושיתוף פעולה, המנעות מפטפוטים, המנעות מהתפרצויות אחד לדברי השני, המנעות מלעיסת מסטיק, הקפדה על פלאפונים סגורים במהלך השיעור ועוד ועוד. לדעתי, גם למורה עם מטרות מינימליסטיות בענייני התנהגות ומשמעת, אין אפשרות מעשית לטפל בכולם בבת אחת. מה שקורה, לעתים קרובות, הוא שמשום שאנחנו מרגישים דחיפות לטפל במידה שווה בכל הבעיות החשובות באותו הזמן, הרי שבסיכומו של דבר איננו מטפלים בדבר, משום שהעומס של ההתמודדות הוא בלתי אפשרי. לכן, במקרים של בעיות משמעת, הייתי מציע לסמן מטרות שאתם מעוניינים להגיע אליהם בענייני התנהגות ואז, מתוכן לברור את החשובות ביותר בעיניכם ובהם לטפל ראשונות. לאחר שאלה ייפתרו, ניתן יהיה לעבור אל הבאות אחריהן בחשיבותן וכך הלאה. למשל, אם החשוב לכם ביותר מתוך המטרות הוא הקשבה מלאה ושקט בכיתה, כדאי להתמקד תחילה בהן ולזנוח עניינים אחרים (חשובים ככל שיהיו) כגון לעיסת מסטיק, התעסקות בעניינים אחרים במהלך השיעור, פלאפון פתוח ועוד.


ובעניין אחר, עידו ניתח היום את תוצאות שיגורי הטילים שהיו לפני שבועיים, ביחד עם קבוצתו.

הוא השתמש בסרטון שבו מוצגים שיגורי הטילים, עצר את הסרטון לאחר כל שיגור וניתח אותו.

להלן כמה נקודות חשובות ומעניינות שעלו בניתוח שלו לגבי הגורמים הקובעים את הגובה שאליו יגיע הטיל:

  • אם נשים פחות מדי מים בטיל, הם יצאו מהר מאד ואז הדחף הפועל על הטיל לא יימשך זמן רב, דבר שיגרום להקטנת הגובה אליו יגיע הטיל.
  • אם נשים יותר מדי מים, מסת הטיל תהיה גדולה מדי, דבר שיגרום להקטנת הגובה אליו יגיע הטיל.
  • ככל שהלחץ גדול יותר, הטיל יגיע גבוה יותר.
  • לזנב יש חלק מהותי מאד בשיגור הטיל.

תלמידים בקבוצה של עידו היו מעורבים מאד כל העת, העירו הערות ושאלו שאלות.



עד כאן להפעם



סוף שבוע טוב ומהנה לכולם





תגובה 1:

  1. 1.התנהגות-עיקרון שימוש feedback מאוד חשוב בכול מערכת בקרה. הפקודה של "בקר" -מורה, מנהל באופן כללי צריכה להיות תואמת מצב נתון. דבר מגדיר חשיבות לימוד פיזיקה עם דגש טכני.
    דוגמת של אופטימיזציה שעושה עידו עם כמות מים בתיל-מצוינת. ידע שיטות כאלה-אוניברסלית וחשובה. חבל שבלוג שלו לא מופיע.
    רומן  

    השבמחק