יום חמישי, 28 באוקטובר 2010

בניית המבחן המשותף

 














כהרגלנו מדי התקרבו של מבחן, גם היום דנו ביחד במבחן המשותף לקבוצות, לקראת הגשתו לתלמידים ביום חמישי הבא. שוב ושוב אני נוכח לדעת שהרעיון לבנות מבחן משותף בצוותא, הוא נכון ומלמד. הגישות השונות והדעות השונות, ולעתים המנוגדות, העולות מכם הסטודנטים, מביאות למודעות נקודות ראיה שונות וזה מפרה ותורם. כמו תמיד, שלחתם אלי שאלות הנוגעות לנושאי המבחן. אני הרכבתי את המבחן משאלותיכם תוך שינויים קלים ואז דנו בו. דרך אגב, היה לי מבחר גדול של שאלות טובות לבחור מתוכן. כל הכבוד לכם.
גם הפעם, כמו בפעמים קודמות, עלתה שאלת משך המבחן - האם הוא לא קצר מדי, לא ארוך מדי? לדעתי, כל עוד המבחן איננו נתון תחת לחץ של זמן, אין בעיה ממשית. במלים אחרות, פחות מטריד אותי שהמבחן יימשך פחות זמן בפועל ממה שמתוכנן. מטרידה אותי יותר האפשרות השניה - שהזמן לא יספיק ואז תלמידים עלולים לפעול שלא במיטבם. עלתה שוב השאלה האם לתת ניקוד גבוה לשאלות  קלות או להיפך - ניקוד גבוה דווקא לשאלות קלות? כמדומני שהתשובה לשאלה זו תלויה לא מעט במטרות המבחן וכן בעמדת המורה. אם בכוונת המבחן לבחון ידיעות על מושגים ועקרונות בסיסיים יותר, יש להניח שההחלטה תיפול לטובת הענקת יותר נקודות לשאלות הקלות. יחד עם זאת, ראוי להקנות ניקוד גבוה למטרות חיוניות שהן חשובות לנו, שאנו רוצים להדגישם ולהתמקד בהן ושאנו חושבים שחובה לדעת אותן ולהבינן. במקרים אלה ייתכן שהבחירה תהיה דווקא הפוכה, לפחות בנוגע לחלק מן השאלות. לא כדאי להצמד לצד אחד אלא לנוע בין שני הקצוות בהתאם לצרכים שלנו ובהתאם להערכתנו את יכולות התלמידים.
בקרוב אשכתב את המבחן באופן סופי, על פי ההסכמות שעלו בפגישתנו, ואשלח לכם אותו בעוד מועד, על מנת שתספיקו לשכפלו לתלמידיכם.

סוף שבוע טוב לכולם

יורם

יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

שיתוף פעולה בין סטודנטים בקבוצה-חלק 2
















היום המשכנו לקיים את פגישותינו בעניין שיתוף הפעולה בין סטודנט ותיק לסטודנט חדש בקבוצה. פטמה, העובדת ביחד עם עידו, הציעה את התבנית הבאה, לשיתוף הפעולה שלה עם עידו, הסטודנט הותיק בקבוצה שבה היא עובדת:






  • מערכי שיעור משותפים: מערכי השיעור יהיו משותפים לשניהם – עידו יבנה את מערכי השיעור ופטמה תבדוק, תעיר עליהם, תוסיף עליהם וכו".
  • עניינים פרוצדורליים – פטמה תסייע בבדיקת נוכחות, בדיקת ציוד ועוד.
  • עזרה בתרגול: פטמה תעזור בחיבור תרגילים לתלמידים ובדיקתם.
  • טיפול בבעיות משמעת של תלמידים בכיתה: פטמה תסייע לעידו בהתמודדות עם בעיות משמעת של תלמידים.
בעניין זה, עידו דווקא הציע שפטמה תנהל שיעורים שלמים משל עצמה כבר בקרוב.

בשיעורים שהתקיימו היום, המשיכה תסנים ללמד במקום שאדיה שנעדרת עקב בעיה בריאותית. אני חייב לציין את ההשתפרות הגדולה שלה ביחס לשבוע שעבר. אמנם גם השיעור של השבוע שעבר בהחלט עמד בדרישות, אולם בשיעור זה, היא פעלה בצורה נינוחה יותר, השתמשה ביותר אמצעים (ביניהם תמונות) והפגינה גמישות רבה בתגובותיה לתלמידים.  תסנים דנה היום עם התלמידים על האבחנה שבין מקורות אנרגיה לבין סוגי אנרגיה, אבחנה שתלמידים נוטים מאד להתבלבל בה.
עידו עבד עם תלמידיו על מושגי המשקל, הגובה ואנרגית הגובה בצורה כמותית פשוטה. הוא הציג שאלה, מצויינת לדעתי, בעניין האבחנה בין משקל למסה. להלן השאלה:




לוקחים שני כדורים בעלי מסה של 10 קילוגרם האחד ומניחים אותם על גבי מאזניים, כדור אחד על כל כף במאזניים. מעבירים את המאזניים עם הכדורים לכוכב הלכת צדק מבלי לשנות דבר:
א.      האם חל שינוי במסת הגופים?
ב.      האם חלו שינויים במשקל הגופים?
ג.       האם גם על אדמת צדק יהיו המאזניים מאוזנים (צייר ציור)?

בשיחה שקיימנו, הסכמנו שנשנה מעט את המשך ההוראה כך שלאחר סיום הנושא המבואי (סוגי אנרגיה וגלגולי אנרגיה) נמשיך לא ליחידות אנרגיה, כפי שתכננו, אלא לחוק שימור האנרגיה ומקורות אנרגיה. קודם נדון עם התלמידים מעט בחוק שימור האנרגיה - בקצרה. לאחר מכן נעבור לדיון במקורות אנרגיה, נושא שיש בו הרבה פוטנציאל של עניין ומעורבות של התלמידים בין השאר משום שיש לו השלכות סביבתיות (כגון זיהום סביבה, התכלות משאבי דלק).

ברצוני להזכיר לכם לשלוח עד יום ראשון בלילה שאלות לקראת המבחן שאותו נבנה ביחד ביום חמישי הבא. 

בברכה, סוף שבוע טוב, איחולי בריאות לשאדיה ושבת שלום

יורם

יום חמישי, 14 באוקטובר 2010

שיתוף פעולה בין סטודנטים בקבוצה















השנה התחלנו במתכונת חדשה של הוראת קבוצות תלמידים. זוג סטודנטים, אחד ותיק והאחר חדש, מלמדים קבוצה. בינתיים, מאז תחילת שנת הלימודים סטודנט ותיק הוא שהוביל ולימד את קבוצת התלמידים כאשר התלמיד החדש רק ישב, צפה ולמד בשלב זה. עד כה לא נתנו את דעתנו איך יהיה שיתוף הפעולה ביניהם לאורך זמן. היום זימנתי אתכם להתחלת דיון על האופן בו אתם רואים שיתוף פעולה זה. עקב אילוצים שונים, הגיעו רק הסטודנטים החדשים. דנו באופן בו הם רואים את שיתוף הפעולה, אך כמובן לא היה זה מעשי לסכם את הדיון ולהגיע להחלטות ללא הסטודנטים הותיקים. לכן, דחינו זאת ליום חמישי הבא.
היום, עקב היעדרותה של שאדיה, מילאה תסנים את מקומה בקבוצה הרלוונטית. הייתה לה זו הפעם הראשונה שהיא עמדה ולימדה קבוצת תלמידים בפיזיקה. התרשמתי מאד מיכולתה לעשות זאת ומהאופן היפה בו עשתה זאת. היא ערכה סיכום של המושגים אותם לימדה שאדיה והמשיכה לנושא הבא שהוא אבחנה בין מקורות אנרגיה לבין סוגי אנרגיה, נושא שתלמידים נוטים להתבלבל בו ולהתקשות בו.

להלן שתי פעולות ראויות לציון שהיא עשתה:
  • כתבה על הלוח דברים מרכזיים שנידונו בשיעור והשאירה אותם שם זמן רב תוך דיון בהם.
  • הפעילה את התלמידים באמצעות דף עבודה, עברה בין התלמידים ולאחר מכן דנה ביחד עם התלמידים, בדף העבודה.
עם זאת, במעבר בין נושאים בתוך השיעור היה חסר הקישור בין שני הנושאים. תסנים עברה בצורה חדה מהדיון בגלגולי אנרגיה מסוג אחד לסוג אחר לדיון בגלגולי אנרגיה מסוג אחד של אנרגיה לכמה סוגים במקביל. במקרה זה היה כדאי לעשות פסק זמן שבו תישאל למשל שאלה כלשהי, למשל - "למדנו על גלגול אנרגיה מסוג אחד לסוג אחר. האם לדעתכם יכול להתרחש גלגול מסוג אחד של אנרגיה לכמה סוגים במקביל?"

ולבסוף, לקראת המשך הדיון על שיתוף הפעולה בין סטודנטים בקבוצה, אני מציג בזה שוב רשימה של אפשרויות לשיתוף פעולה בין סטודנטים בקבוצה, רשימה שכבר שלחתי בתחילת השבוע. אנא עיינו בה וחישבו עליה לקראת שיעור הדידקטיקה ביום חמישי הבא:


אפשרויות לשיתוף פעולה בין סטודנטים של קבוצה

להלן מספר אפשרויות לתכנון שיתוף הפעולה בין סטודנטים של קבוצת לימוד:


הערה:
· אפשר גם לבחור להעלות אפשרויות שאינן מופיעות כאן.


  • סטודנט וותיק מוביל את השיעורים ואילו הסטודנט החדש משתלב בהם.
אפשרויות לשילוב:
-       הוראת חלק מן השיעורים, בהנחיית ובהסכמת הסטודנט הוותיק.
-       השתתפות הסטודנט החדש בתרגול.
-       השתלבות הסטודנט החדש בהכנת מערכי השיעור.

  • הסטודנט הוותיק והסטודנט החדש מובילים ביחד את השיעורים, תוך הסכמה על תכנית אחידה וחלוקה שווה בשווה ביניהם – בכל פעם מישהו אחר מלמד.
אפשרויות לשילוב:
-       הוראת שיעורים לסירוגין – בכל פעם מישהו אחר מלמד.
-       חלוקה באותו השיעור – כל אחד מלמד חלק מן השיעור.

  •  הסטודנט הוותיק והסטודנט החדש מתחלקים שווה בשווה בהוראת הקבוצה אך כל אחד מלמד נושאים שלמים בתוך התכנית בהובלתו ולא שיעורים בודדים. במקרה זה אין צורך בתכנית אחידה מוסכמת (דוגמה לנושא – חוק שימור האנרגיה).

בברכה וסוף שבוע טוב ונעים לכולם
 
יורם
 




יום חמישי, 7 באוקטובר 2010

מאסטרואידים דוהרים בחלל ועד תחנות חשמל

















אחרי שבועות ארוכים של חופשה, חזרתם היום ללמד את קבוצותיכם. מלבד חוסר רגיעה במינון נמוך ולא מפריע במיוחד, השיעורים התנהלו להם באווירה לימודית ראויה והתלמידים נראו מתעניינים ומעורבים.

עידו ערך חזרה על הנושאים שנלמדו לפני חופשת סוכות. תוך כדי הדיון בסוגי האנרגיה השונים בפרק המבואי שאותו אתם מלמדים, הוא הכניס פן מעט כמותי. הוא דן עם התלמידים על פרמטרים המשפיעים על אנרגיית הגובה והתנועה בלי להיכנס לחישובים מתמטיים. הוא הציג שאלה: כיצד אסטרואיד קטן שגודלו כמה עשרות מטרים, מסוגל לגרום להיווצרותו של מכתש בגודל גדול בהרבה (קילומטר וחצי במקרה של המכתש של אריזונה). מה שאחראי לכך הוא כמובן מהירותו העצומה של האסטרואיד המגיעה לעשרות קילומטרים בשנייה.
בנושא אנרגיית הגובה, עידו הראה שלושה אבנים בגדלים שונים ולפני שהפיל אותם על משטח עם אבקה מתחתיו, שאל מה יקרה עם השמטה של כל אחד מהם? למי יש אנרגיית גובה גדולה יותר? שאלה כזו מחזקת אצל התלמידים את מיומנות העלאת ההשערות.
בשיעור של עידו נשאלו שאלות רבות ויפות מצד התלמידים כגון: לאן נעלם האסטרואיד לאחר שהוא פוגע באדמת הירח, אם אסטרואיד פוגע בכדור הארץ איך הוא גורם לנזק כזה גדול?
שאדיה הסבירה על תחנת החשמל. כדרכה תמיד, היא מרבה מאד לערוך דיונים שבהם היא שואלת שאלות, מגיבה על אמירות, מחדדת דברים ועוד. כמו כן, היא מקפידה לרשום על הלוח ואיננה ממהרת למחוק. זה הליך טוב משום שהוא מאפשר לתלמידים הזדמנות לעין שוב במה שנעשה ונידון בשיעור.
שאדיה דנה גם בהיבטים מעניינים של תחנות חשמל כגון מדוע בונים תחנות חשמל דווקא ליד החוף. הנושא, כפי שהיא הציגה אותו, מזמן דיון מעניין בהיבטים סביבתיים. אם יהיה זמן כדאי להקדיש לכך שיעור או שניים.
אני מזכיר לכם שהשנה אנו עובדים במתכונת מעט שונה ובמחצית השנייה תתחילו ללמד את החומר מהתחלה, בקבוצה חדשה, תוך כוונה ליישם לקחים שנלמדו בקבוצה הנוכחית של כל אחד מכם. לכן, כדאי שתרשמו לעצמכם דברים בולטים כדי שיהיה לכם תיעוד שאפשר להסתייע בו, לקראת המחצית השנייה.
סוף שבוע טוב ונעים לכולם.