יום חמישי, 29 באפריל 2010

מבחן משותף על אנרגיית חום וכוחות



היום שוב התיישבנו ביחד לחיבור מבחן משותף, הרביעי השנה וגם האחרון. מפאת קוצר הזמן היחסי בין המבחן הקודם לעכשווי וכן עקב חופשת הפסח, התכנים הנוספים שלימדתם בקבוצותיכם מאז המבחן האחרון לא היו רבים. זו אחת הסיבות לכך שכללנו במבחן בנוסף לנושא הכוחות, גם חלק מנושא אנרגיית החום. בעיניי זו הזדמנות לחזרה על מושגים ועקרונות באנרגיית החום, שחלקם היו קשים לתלמידים. אחד הקשיים היה האבחנה בין חום לטמפרטורה ולכן כללנו במבחן המשותף הצפוי בשבוע הבא, גם שאלה על עניין זה.
בבניית המבחן המשותף הפעם היו שני חריגים - עידו ורומן. מאחר שהם לימדו את קבוצותיהם חומר באופן שונה מהותית משאר הקבוצות, הוסכם שהם יוכלו להגיש לתלמידיהם את המבחן העצמאי שהם כתבו או שישלבו חלקים ממנו בתוך המבחן המשותף.
היום לא קיימנו את פגישת הרפלקציה הקבועה שלנו לאחר שעות ההוראה שלכם בקבוצותיכם וזאת עקב שיעור המבחן של אלאא שברוריה הוזמנה אליו במיוחד כדי לצפות בו ביחד אתי.

סוף שבוע טוב לכולם

יורם

יום חמישי, 22 באפריל 2010

כוחות, מישור משופע ובעיות של אווירה לימודית


את שיעור הדידקטיקה של היום הקדשנו לדיון במצב הקבוצות שאתם מלמדים. בדיון עלו דברים מעניינים ומלמדים. באופן לא מפתיע הקדשנו את רוב הזמן לדיון באווירה לימודית ובעיות משמעת. אלאא העלתה רעיון מוצלח להתמודדות עם בעיות בכיתה ובכלל לנתינת משוב (פידבק) לתלמידים. היא הציעה שאחת לזמן מסוים, היא תזמן תלמידים לשיחה אישית, בזמן שרומן , בן זוגה לקבוצה, מלמד. באופן כזה, ניתן יהיה להתייחס לבעיות של תלמידים בשיחה, לשמוע על בעיות שלהם ולנסות להתמודד אתן. לדעתי, בקיום של שיחות יש פוטנציאל רב מאד להתמודדות עם בעיות, הרבה יותר מאשר לאמצעי מיידי של איום, ענישה או גערה. צריך לנצל את המהלך הזה גם לחיזוק תלמידים טובים או כאלה שמתנהגים כראוי ובכך לחזק גם את המשמעת בכיתה. יכול להיות שהחלוקה צריכה להיות בעתיד לסירוגין - פעם אלאא תלמד ורומן ישוחח עם התלמידים ופעם להיפך. אני רק מזכיר לכם שהקבוצה של רומן ואלאא היא כיתה בעייתית במיוחד.
היום לימדו כל הקבוצות את נושא הכוחות, באופנים שונים ובדרכים שונות. כך צריך להיות ואני שמח על כך. לא הייתי רוצה לראות תבנית אחידה של הוראה.
גם היום מילאה אלאא את מקומו של אמין, ועשתה זאת יפה. היא עבדה בצורה בהירה, שוטפת ומובנת על האבחנה בין אנרגיה לכוח. שהיתי כחצי שעה בכיתתה ולא אחזור על הכל אך אציג פרט אחד שמצא חן בעיניי במיוחד. אלאא רשמה על הלוח את הביטוי (המופרך כמובן) "אנרגית כוח" וביקשה לדעת האם קיים מושג כזה. מכאן, היא עשתה הפרדה מדורגת בין המושגים והגיעה ביחד עם התלמידים לאבחנה ביניהם.
עידו דיבר על סוגיית "המחיר" שאנו משלמים על הגברת כוח - הדרך הארוכה יותר שבאה כ"מחיר" שמשולם תמורת הכוח המופחת. הוא לימד את תלמידיו על מכונות והציג את המישור המשופע. "אין מתנות חינם" - זה היה המוטו של עידו במהלך הסברו על המישור המשופע. הוא עשה דיון מעניין על מישורים משופעים שונים כגון דיון בדרך מתפתלת בטיבט שהוא הציג לתלמידים על המחשב הנייד שלו וכן דיון על מישורים משופעים אחרים שהציג.

יום חמישי, 15 באפריל 2010

עדו מסביר על טילים בכיתתו בשיעור הדידקטיקה





















היום נחשפנו לפרויקט הדידקטי של עדו, פרויקט שהוא יזם, תכנן וביצע בכיתתו במשך כשמונה עד עשרה שבועות. בפרויקט זה לימד עדו בכיתתו נושאי אנרגיה בתכנית הלימודים, באמצעות פרויקט נרחב למדי על טילים.
בשיעור הדידקטיקה של היום, הסביר עדו באופן מרתק ובהיר ביותר על הפרויקט שלו תוך הצגת מצגת שתיארה והמחישה את מה שנעשה. היא כללה גם סרטונים וצילומים מהפרויקט. בהוראת הנושא שלו בכיתתו עדו לא הסתפק בהסבר הפיזיקלי בלבד אלא הציג גם מעט מההיסטוריה של הטילים. על פי תיאורו המטרה בפרויקט מבחינת התלמידים הייתה לא רק לימוד מושגים ועקרונות בפיזיקה בצורה מעניינת ומאתגרת אלא גם הפוגה מרצף הלימודים הרגיל ופתיחת הראש לדברים אחרים, מעבר לתחום הלימוד. בין הדברים שהציג בכיתתו (וגם לנו) – אנשים שעושים ניסוי בטיל עם איש עליו, שהם משגרים מהים. תוך כדי הפרויקט דן עדו עם התלמידים גם על מושגים שהם מעבר לנדרש כגון לחץ אוויר. הוא סיפר על מאפיינים שמשפיעיים על תנועתם של טילים ותיאר ניסוי הכנה שערך בביתו לפני ביצוע הניסוי עם התלמידים. הוא הציג תמונות וסרטונים על ההכנות וההתנסויות שלו עם תלמידיו. כמו כן, הציג עדו התנסויות של אנשים אחרים בעולם בשיגור של טילי מים וביניהם שיגור טיל שהגיע עד לגובה של 350 מטרים, הכל באמצעות מים ואוויר (באמצעות טיל רב שלבי).
מעבר להוראת תכני הלימוד הנדרשים, עדו הפעיל באופן מרתק ומאתגר עם התלמידים שלו את מה שנקרא בלשון החינוכית האקדמית - מיומנויות חשיבה מסדר גבוה. אם להביט בעניין מנקודת הראות של רמות החשיבה המוצגים בטקסונומיה של בלום הוא אימן אותם לנתח, לעשות סינתזה (בעצם בניית הטיל באופן מושכל) ולעשות הערכה (למשל - באמצעות דרישתו מהתלמידים לחקור כיצד משפיעות פרופורציות שונות של מים ואויר , זוויות שונות וכו", על הגובה שאליו יגיע הטיל).
כאן המקום להביע את הערכתי הרבה לעדו על ההשקעה הרבה מאד שלו בפרויקט, השקעה שחרגה הרבה מעבר למה שנדרש.

כל הכבוד.

סוף שבוע נעים ומהנה לכולם

יורם