יום חמישי, 25 בפברואר 2010

שיעור ביום שלפני פורים





היום הוא היום שלפני חגיגת פורים הנערכת בבית הספר מחר. להפתעתי ולשמחתי, לא ראיתי שינוי מיוחד בהתנהגות התלמידים שלכם עקב כך.

היום התרכזתם בעיקר בחזרה על מושגי ועקרונות אנרגית החום שנלמדו עד כה.

ראיתי מספר אירועים הראויים לציון בקבוצות שביקרתי בהן. אמין דן עם קבוצתו על מעברים בין מצבי צבירה ובקשר ביניהם לבין חום כמוס. הוא הקדיש זמן באופן מסודר, לכל אחד מהם.

אחד הדברים הטובים בעיניי אצלו הוא כתיבת ההגדרות שלו על הלוח תוך דיון רגוע עם התלמידים ללא מחיקת ההגדרות. אמין שואל שאלות כל הזמן והדברים שכתב נשארים על הלוח ואינם "מאיימים" להמחק במהרה וכך התלמידים יכולים להתרכז יותר בדיון עצמו ללא פחד שהכתוב ייעלם מהר. אחת השאלות היפות שהוא שאלה את התלמידים הייתה "אם אני רוצה להפוך מים לקרח, האם אני צריך להשקיע אנרגיה?". שאלה זו מפנה את תשומת לבם של התלמידים לכך שחום לא רק מועבר אל גוף אלא גם נפלט ממנו אל הסביבה, דבר שקשה לתלמידים להפנים.

רומן דן עם התלמידים בקבוצתו בשלושת סוגי העברת אנרגית החום. כשהגיע לקרינה שאל אחד התלמידים שאלה מעניינת – "איך נכנסת קרינת הפלאפון לגוף?". בעקבות השאלה התפתח דיון מעניין וער סביב עניין הקרינה וניכר היה שהתלמידים מתעניינים ומעורבים. אלאא התערבה והסבירה על סוגים שונים של קרינות כגון גמא, אולטרא סגולה, רנטגן והקדישה זמן גם לכך שקרינת הפלאפון עלולה להזיק. הקרינה היא אמנם רק אחת מדרכי מעבר החום אך התלמידים התעניינו בדרך זו באופן מיוחד, ובלתי צפוי. ייתכן שאחת הסיבות לכך היא ששומעים הרבה על קרינה באמצעי התקשורת. סיבה אפשרית נוספת היא שתלמידים נתקלים בקרינות בחיי היום יום בסיטואציות שונות כגון בדיקות רנטגן, קרינת שמש ועוד. לאור ההתעניינות והמעורבות של התלמידים, יכול להיות ששווה להקדיש זמן מעל למתוכנן לדיון בקרינה. כך יש סיכוי גדול יותר שהתלמידים יהיו מעורבים יותר ומתעניינים יותר.

סוף שבוע נעים ומהנה לכולם

יום חמישי, 18 בפברואר 2010

ניצול תנועת הגוף להפקת אנרגיה


מאחר שאנחנו עוסקים באנרגיה, הנה כתבה קצרה שמצאתי על הצעה מעניינת להפקת אנרגיה מתנועת הגוף. חוקרים הצליחו ליצור סיבים זעירים הניתנים לשזירה בבגדים, ומסוגלים להפיק אנרגיה מתנועותיו של הלובש. האנרגיה יכולה לשמש להפעלתם של מכשירים קטנים.

קריאה נעימה




יום שלישי, 16 בפברואר 2010

בלוגים להוראה



בלוגים נכנסים לשימוש בהוראה ברחבי העולם וגם אצלנו. גם אנחנו - אתם ואני, משתמשים במסגרת הכשרת המורים במכללת דוד ילין בבלוגים ואני חושב שהשימוש בהם עד כה (משנת 2008) מוכיח את עצמו. אני חייב לציין שהקבוצה שלנו -אתם ואני, היא בין החלוצים בעניין בישראל אבל איננו היחידים. הייתי ממליץ להשתמש במידת האפשר בבלוגים גם עבור תלמידיכם, אם כרגע, כסטודנטים - פרחי הוראה המתכשרים להיות מורים, והן בעתיד, כשתהיו מורים מן המניין. יש איכויות רבות בבלוגים שלא נדון בהן כאן בהרחבה. מכל מקום, בלוגים מאפשרים מעקב אחרי תלמידים או סטודנטים, תיעוד פעילויות שנעשו, העלת קישורים מעניינים, שיתוף פעולה בין הלומדים וביניהם לבין המורה או המרצה, ועוד.
בארץ יש כבר מורים ומרצים המשתמשים בבלוגים לצרכי הוראה, אם כי מספרם עדיין קטן, ואני מקווה שמספרם יגדל באופן משמעותי בשנים הקרובות. כפי שתראו, שילבתי ברשימת הבלוגים שני בלוגים של מורים בישראל כדי שתראו מה נעשה בהם. הבלוג של שוש אלחרר מכוון לתלמידי כתה ט מדעים. הבלוג של חניתה חן, מכוון דווקא לתלמידי כיתה ג. תלמידי ג הם אמנם בקבוצת גיל שאיננה רלוונטית לכם אך מורה הוא מורה והוראה היא הוראה בכל גיל. אני ממליץ להכנס לשני הבלוגים ולהתרשם.

חופשת סמסטר נעימה לכולם

יורם

יום חמישי, 11 בפברואר 2010

שבוע אחרון לפני החופשה מאימוני הוראה





אמנם מדובר למעשה על חופשה בת יום אחד אבל בכל זאת ביום חמישי הבא צפויה לכם חופשה מאימוני ההוראה ואני מקווה שתיהנו בה ותנוחו מעט.

בדיון שהתקיים היום, התלבטנו כיצד להתמודד עם בעיות ההתנהגות והמשמעת שנותרו בלתי פתורות בקבוצה של רומן ואלאא, שלא באשמתם. מדובר בקבוצת תלמידים שחלק גדול מהם בעייתיים מסיבות שונות. אחת ההצעות שעלו בפגישה שלנו היום, לאחר השיעורים, היא להודיע לתלמידים שמעתה כל שיעור יסתיים במבדק קצר. באופן כזה, יש לקוות שהתלמידים יקחו אחריות גדולה יותר על עצמם, בידיעה שעליהם להצליח במבדק הצפוי בסוף השיעור. הצעה אחרת הייתה לבנות את השיעור במבנה שונה מהרגיל - על כל תלמיד יוטל להעביר נושא קצר (לאו דווקא על פי תכנית הלימודים הרגילה בפיזיקה) שהוא גם יוערך עליו. כך תועבר האחריות אל התלמיד המגיש. הבסיס לתקווה שזה יעזור להתמודדות היא שהתלמיד צריך לקחת על עצמו במקרה כזה, אחריות על עצמו. כמו כן הוא יוערך על הנושא שיגיש. מרכיב נוסף בתקווה הזו הוא שחבריו של התלמיד יפגינו אכפתיות כלפיו, בעצם היותו אחד מהם, דבר שיגרום להם להקשיב, להתאפק ולא להפריע למהלך התקין של השיעור. למעשה, רומן כבר נקט באופן חלקי בהליך כזה. הוא נתן לאחת התלמידות הבעייתיות להציג נושא (ראו ברשומה של 28.1.2010) ועקב כך חל שיפור רב מאד בהתייחסותה לשיעורי הפיזיקה. אפשרות נוספת שנידונה היא להעריך ביחד עם כל אחד מן התלמידים את מצבם בכיתה ובפרט את מצבם ההתנהגותי, ואת התייחסותם לשיעורים. המחשבה היא לתת לכל תלמיד למלא טופס קצר שבו יעריך את עצמו ואז ישב ביחד עם המורה (במקרה זה אלאא ורומן) וידון אתו על מצבו בכל פרמטר, למשל האם הוא מקשיב, האם הוא מעורב בשיעורים, האם הוא מתנהג באופן שלא מפריע לחבריו. הדבר מצריך לשבת באופן אישי עם כל תלמיד בנפרד וצריך לחשוב מה יעשו באותו זמן התלמידים האחרים. מאחר שבקבוצה הנידונה מצויים שני מורים, הרי שאחת האפשרויות היא שמורה אחד יכול להיות אחראי על עבודה עצמית כלשהי שתנתן בכיתה.

עקב היעדרותה של שאדיה היום, צורפה קבוצתה אל קבוצתו של אמין. אמין פעל בצורה הראויה להערכה. הוא התגמש ושינה את תכנית הלימודים המקורית שלו ובירר את מצבם הלימודי של התלמידים שצורפו אליו. לאור זאת הוא חזר עם כל התלמידים שאתו, על הנושאים המשותפים שנלמדו על ידי שתי הקבוצות. התרשמותי מהביקור הקצר שערכתי, היא שהשיעור התקיים תוך שיתוף פעולה מצד רוב התלמידים ורוב התלמידים עבדו ולמדו למידה משמעותית. ברצוני לציין גם את התרשמותי מהליך יפה שאמין משתמש בו בזמן ההוראה. אמין נותן לתלמידיו פסק זמן כדי להעתיק את מה שעל הלוח ובזמן זה איננו ממשיך ברצף הרגיל של השיעור. כך מתאפשר לתלמידיםלהתרכז בהסברים שלו ללא צורך לכתוב באותה עת. את פסק הזמן מנצל אמין כדי לעבור בין התלמידים ולכתוב את התרשמותו בנוגע לתפקודם.

עידו הציג היום דוגמאות שונות הנוגעות לחוקים פיזיקאליים שנלמדו. בין השאר הוא השתמש באופן הומוריסטי בסרטונים מצויירים שהוא הציג לפני התלמידים. התלמידים הגיבו בעניין ובהתלהבות.



אשמח אם תגיבו לרשומה זאת, ובעיקר לעניין ההתמודדות עם בעיות הקבוצה הבעייתית.



חופשה נעימה לכולם ולהתראות בעוד שבועיים.