יום חמישי, 14 במאי 2009

כמה נקודות בנושא הוראת הכוחות



את שיעור הדידקטיקה של היום הקדשנו לנקודות שונות שעלו בכיתותיכם במהלך הוראת נושא הכוחות. אחת הבעיות שעלו הוא עניין הטרמינולוגיה. תלמידים משתמשים בטרמינולוגיה לא נכונה. הם מייחסים את המונח "כוח" לתכונה שיש למישהו. למשל, אנחנו כשאומרים שלאדם מסויים יש כוח, הכוונה היא שהוא חזק, חסון. תלמידים משתמשים במונח במשמעותו זו, כחילופי למונח הכוח שאליו אנו מתכוונים ולא לזה כמובן הכוונה. כוח איננו תכונה של גוף אלא הוא אותו גורם היכול לשנות את מהירותו או את צורתו של גוף. בעניין זה, שינוי הצורה, אחד מכם נתקל בתלמיד שאמר שלמעשה אין צורך להשתמש בשינוי תנועה ושינוי צורה להגדרת הכוח, אלא מספיק להשתמש בשינוי המהירות. זאת, משום שגם כאשר משנים את צורתו של גוף מדובר למעשה על תהליך שמתרחש עקב שינוי מהירותם של מקומות שונים בגוף במידה שונה. השינוי הזה גורם לשינוי צורה. אכן, לתלמיד שאמר זאת, מגיעים שבחים. יחד עם זאת, יש להניח שמעט מאד תלמידים חשבו על כך או הבינו זאת כך.
עניין אחר שעלה בנושא הכוחות הוא המחשבה המוטעית שאם גוף אחד מפעיל כוח על גוף שני, אז השפעתו גדולה יותר, משום שהוא הגוף מפעיל הכוח. מחשבה זו נתמכת על ידי תופעות שונות במציאות היומיומית. למשל, כאשר אנו דוחפים עגלת קניות, העגלה נעה קדימה ואילו אנחנו איננו נעים אחורה. כמובן שזה מתרחש עקב החיכוך, המשאיר אותנו עומדים. הסרת החיכוך הייתה מראה שכאשר אנחנו מפעילים כוח, אנחנו בהחלט נדחפים אחורה. אולי כדאי להשתמש בשאלות של "מה היה אילו?" כדי לתאר מצבים שבהם אין חיכוך. לדוגמה, נוכל לדון עם התלמידים במצב שבו אנו מניעים את עגלת הקניות על פני משטח קרח חסר חיכוך או במצב שבו אנו מפעילים כוח על גוף אחר כאשר אנחנו נמצאים בחלל.
אחת הסוגיות שהועלו, היא הקושי להבין ששינוי כיוון תנועה, גם הוא כרוך בהפעלת כוח. אפשרות אחת להתמודד עם זאת היא להביא את התלמידים למחשבה על אופניים נעות ולהסב את תשומת לבם שכדי לשנות את כיוון תנועתם, יש צורך בכוח, גם אם לא משנים את גודלו של הכוח.

יום חמישי, 7 במאי 2009

כמה מלים על ארגון הכתיבה על לוח הכיתה


לאור שיעורים שביקרתי בהם היום, ברצוני להעלות עניין טריוויאלי וזניח לכאורה, אך הוא בהחלט איננו כזה. זהו עניין שהעסיק אותי לא מעט במהלך השנה. המדובר הוא על ארגון הלוח. ארגון הלוח מהווה כלי חשוב לארגון הלמידה בכיתה ולתיעודה. תלמידים מקשיבים לדברי המורה, משתתפים בדיונים, מגיעים לסיכומים של מושגים ועקרונות ביחד עם המורה ועוד. לעתים קרובות התלמידים מעוניינים להיזכר במה שנאמר לפני זמן קצר במהלך השיעור . כאשר מופיע תיעוד על הלוח הדבר מקל עליהם לעשות זאת. כדאי לרשום, אם כן, על הלוח, דברים עיקריים, אך יחד עם זאת לא להרבות במלל, משום שמוקדי הלימוד הם שצריכים להיות לנגד עיני התלמיד. בנוסף, כדאי לארגן את הלוח באופן שיקל על התלמיד לזהות פריטי לימוד ולראות אותם בהקשר ההגיוני שלהם. פריטי לימוד אלה צריכים להיות מאורגנים באופן שישייך פריטים מאותו הסוג לעניין המרכזי אליו הם שייכים. למשל, אם מדובר על מאפיינים של כוחות, אפשר לשים פריטים אלה תחת הקטגוריה "מאפייני כוחות". אפשר להשתמש גם בצבעים כדי להדגיש דברים או כדי לסמן קטגוריות רצויות. המורה יכול להשאיר פריטים מסויימים באופן קבוע על הלוח, לאורך כל השיעור, כגון פריטים מרכזיים מאד או כאלה שיש להם שימוש רב. פריטים כאלה יכולים להיות למשל נוסחאות, עקרונות, הגדרות. המורה יוכל להתייחס אליהם בשעת הצורך במהלך השיעור בלי צורך לכתוב אותם שוב. אפשר לארגן את הלוח באופן כזה שהוא יחולק לשני חלקים - החלק שיכיל פריטים המשתנים כל העת כגון תרגילים, דוגמאות, והחלק שיכיל את הפריטים הקבועים.
אני מציע שלפני התחלת שיעור (למשל בערב שלפני השיעור) תקדישו מעט זמן לחשיבה על האופן בו תארגנו את הלוח, כך שישרת אתכם ואת תלמידיכם.