יום חמישי, 27 בנובמבר 2008

הטקסונומיה של בלום


את שיעור הדידקטיקה של היום הקדשנו להצגת הטקסונומיה של בלום, שננסה להשתמש בה להשבחת עבודת ההוראה בכיתות. יתרונה של הטקסונומיה הוא זיהוי של שש רמות קוגניציה העולות בסדר מדרגי בזו אחר זו. בשבוע הבא נערוך מעין סדנה שבה תתרגלו את רמות החשיבה של הטקסונומיה בחומר הרלוונטי שאותו אתם מלמדים בכיתותיכם.
לכן, אבקשכם לעיין שוב בטקסונומיה של בלום בתוך חומרי הלמידה המצויים תחת הקישור המתאים בבלוג שלי.
עניין נוסף, מי שמכם מתכוון לעשות פרויקט בפיזיקה (כזכור, אתם חייבים לעשות פרויקט רק באחד מן המקצועות - מתמטיקה או פיזיקה) אנא הודיעו לי על כך בהקדם (עד יום רביעי לכל המאוחר) והתחילו לעבוד על פי לוח הזמנים שנתתי. אתם יכולים להודיע לי על כך בבלוג שלי.
אני מזכיר לכל אלה שעדיין לא הגישו את מערך השיעורים בנושא אנרגית החום, לעשות זאת בהקדם, על מנת שאספיק לקרוא ולהעיר.
מביקורי היום בשיעורים, התרשמתי מההדגמות שערכתם, ששימשו לכם גם להגברת המוטיבציה של התלמידים וגם להמחשת ולהסברת מושגים שונים.
בשבוע הבא נקיים, כאמור, סדנה בנושא הטקסונומיה של בלום בהקשר לעבודתנו. כמו כן, ארצה להקדיש זמן קצר כדי לדון במספר נקודות שעלו בנושא אנרגית התנועה.
ברצוני להסב שוב את תשומת לבכם שבחלק השמאלי של הבלוג שלי, תחת הכותרת "קישורים" מופיע קישור הנקרא "חומרי לימוד" שבו מופיעים מסמכים שונים הקשורים לאימוני ההוראה ולדידקטיקה של הפיזיקה. מעתה, בכוונתי להציב שם כל מסמך שאשלח לכם באימייל או אתן לכם.

בברכה

יורם

יום חמישי, 20 בנובמבר 2008

בסימן אנרגית חום



מביקר שערכתי היום בקבוצותיכם (4 מתוך 6) עולה שהגעתם לאיזון טוב של הקשר ביניכם לבין כיתותיכם. האווירה בכל הקבוצות הייתה טובה, בדרך כלל רגועה ושלווה וגם באותן קבוצות שהיו בהן התפרצויות, הן היו קשורות ברובן לשיעור ולא לעניינים אחרים. אני שמח על כך. זה מראה שעבודתכם מצליחה. כולכם נמצאים כרגע בשלב זה או אחר של אנרגית תנועה, חלקכם כבר לקראת סיומה וחלקכם עדיין באמצע הנושא פחות או יותר. בעניין זה, אני מדגיש שאין מה למהר. עדיף להפנים ולהבנות היטב מושגים ותכנים אצל התלמידים שלכם ולטפל בקשיים מושגיים ותכניים מאשר "לרוץ" בחומר. אף אחד לא רודף אחריכם. בשיעור הדידקטיקה עסקנו היום באנרגית חום ודנו במספר סוגיות שיש בהן פוטנציאל לבעייתיות אצל התלמידים. אחת מהן היא האבחנה בין חום לטמפרטורה. תלמידים נוטים לערבב את המושגים חום וטמפרטורה זה עם זה בעוד שאלה הם מושגים שונים. כיצד להתמודד עם כך? העלינו מספר אפשרויות שאחת מהן היא הצגת דוגמאות בהן ניתן לראות בבירור שאלה הם מושגים שונים. דוגמה אחת היא סיר גדול ופינג'אן קטן עם מים בתוכם. כדי להרתיח את שניהם יש להוסיף אנרגית חום גדולה הרבה יותר בסיר הגדול מאשר בפינג'אן הקטן. במלים אחרות, תוספת הטמפרטורה היא זהה עבור כמויות שונות מאד של אנרגית חום. אתם מוזמנים לכתוב כאן דוגמאות או רעיונות משלכם שיש בהם כדי לסייע להתמודד עם קושי זה.

להתראות

יורם

יום שלישי, 18 בנובמבר 2008

מועדים לפרויקט סטודנטים


בהמשך לרשומה קודמת, אני מצרף בזה צירוף מועדים לפרויקט המיועד לתלמידים הנמצאים בשנה השניה של אימוני ההוראה שלהם:

  • סוף תכנון יחידת ההוראה (אחרי הערות שלי): 20.12.2008. (בתכנון אתם מתבקשים גם לתאר אמצעים מיוחדים בהם תשתמשו , אם יש כאלה, כגון ניסויים, כלי אינטרנט, סרטונים) .
  • סיום ההוראה בפועל של יחידת הלימוד: 26.2.2009
  • הגשת רפלקציות על כל אחד מן השיעורים - לאחר כל שיעור.
  • מועד אחרון להגשת רפלקציה מסכמת על כל המרכיבים הנוגעים ליחידת ההוראה ובהם תכנון היחידה, הוראה בפועל, בעיות וקשיים, הצלחות: 4.3.2009.
  • מועד אחרון להגשת תיק עבודות שבו יופיעו כל מערכי השיעור והרפלקציות (תיק העבודות יוגש כאוסף של קבצים דיגיטאליים): 9.3.2009.

אתם מוזמנים להגיב ולשאול בבלוג זה שאלות ובמידת הצורך לבקש הבהרות.


בברכה

יורם

יום חמישי, 13 בנובמבר 2008

אחרי המבחן



היום החזרתם את המבחנים לתלמידים שלכם אחרי הבדיקה. התוצאות היו שונות, לעתים אף בצורה משמעותית מאד, מקבוצה לקבוצה, אך בכל הקבוצות בהן ביקרתי (4) הייתה התייחסות למבחנים על ידי דיון בשאלות ביחד עם כל הכיתה. זוהי גישה חיובית משום שהיא הופכת את המבחן ל"שקוף" כלפי התלמידים, או במלים אחרות, חושפת את התשובות לשאלות. בנוסף, היא מאפשרת זמן ליבון נוסף של הנושאים שנלמדו.
עלתה אצלכם שאלה: באיזה שלב במהלך השיעור לחלק את המבחנים? התשובה איננה חד משמעית ותלויה באופי הכיתה ובאופי היחסים ביניכם לבין הכיתה. ניתן לחלק את המבחנים בהתחלת השיעור תוך הצהרת כוונות שאינכם מתכוונים להכנס לחשבונאות הפרטית של כל תלמיד אלא לבדוק את השאלות לגופן. אפשרות אחרת היא להגיש את המבחנים רק בתום השיעור, ממש בדקות האחרונות וכך נמנעת סערה אפשרית. השיטה הראשונה מתאימה לכיתות בוגרות יותר ואחד היתרונות שלה הוא שהיא מאלצת את התלמידים לאפק את רצונם לעסוק בעניין האישי שלהם, כדי לעסוק במבחן עצמו באופן ענייני. נכון שזה לא פשוט אבל יש באופן התנהלות זה משום מסר חינוכי חשוב, אם זה אכן

אפשרי.
כמה נקודות חשובות לגבי התייחסות לטענות של תלמידים בעניין המבחנים:
  • לא כדאי להתייחס לטענות אלה במהלך השיעור אלא לאחריו, באופן פרטי.
  • קריטריונים ברורים לנתינת הנקודות מאפשרים להסביר במדויק ובאופן משכנע מדוע הניקוד הוא כפי שהוא.
  • רצוי מאד שהבדיקה תיעשה כך שתשמור על פרטיות התלמיד.
  • קורה שעושים טעות בניקוד. אפשר לתקן. טעויות קורות.
  • לא כדאי לומר את התוצאות של תלמידים במהלך השיעור, בין אם אלו ציונים טובים ובין אם לא.

לבסוף, אני מזכיר לכם שביום ראשון, 23.11 מתקיים יום הורים. חיוני שתהיו שם. מי שיש לו שיעור באותו הזמן, מתבקש לבקש מן המרצה שלו להיעדר באופן חד פעמי. זה חשוב מאד. במקרה הצורך אוכל לכתוב לכם מכתב למרצה בעניין זה.

ביום חמישי הבא נמשיך לדון בנושא אנרגית החום ובהיבטים דידקטיים של הגשתו בכיתה. לאחר מכן, תגישו לי מערכי שיעור לבדיקתי.

בברכה ולהתראות בשבוע הבא

יורם

יום חמישי, 6 בנובמבר 2008

יום של מבחנים



היום התקיימו מבחנים בכל הקבוצות שלכם. לאחר עבודה של חיבור ושכתוב על פי הערות שלי, הגשתם היום את המבחנים לתלמידיכם. ביקרתי בכל הקבוצות וראיתי עבודה ושיתוף פעולה. שמתי לב שרובכם רשמתם על הלוח פרטים חשובים כגון יחידות, המרה בין יחידות ונוסחאות. חלק מכם ערכו חזרה לקראת המבחן בשעה שלפניו וזה טוב משום שזוהי הזדמנות נוספת עבור התלמידים שלכם, ללמוד את החומר ולהפנימו. בקבוצות שביקרתי בהן נתתם סיוע לתלמידים להבהרת השאלות. זה חשוב ומבורך אך יש תמיד לזכור שלעתים קיים הבדל דק בין הסבר כוונתה של שאלה לבין התשובה עצמה או חלקה. מכל מקום, חשוב לסייע בעניין הבהרת השאלות משום שלעתים קרובות כוונת השאלה איננה ברורה לתלמידים מסיבות שונות.
עניין אחר - אני מזכיר לכם להיות בקשר עם בית הספר כדי לברר בעניין מתן ציוני הרבעון.
היום עשינו שיעור להבהרת תכנים בנושא אנרגית החום שתתחילו ללמדו בסוף החודש. אני חושב שזה היה טוב וחשוב. בשבוע הבא, על פי בחירתכם, נדון בבעיות אפשריות בנושא הוראת אנרגית החום ובפתרונות להתמודדות עם קשיים אלה. כמובן שאף פעם לא ניתן לחזות אילו קשיים בדיוק יופיעו, אבל ניתן לשער משהו מהם. לקראת הפגישה אבקש את כולכם לקרוא את פרק אנרגית החום ולפתור את השאלות שבסופו.

אתם מוזמנים להגיב לדברים. אשמח לכך.

בברכה

יורם

יום שלישי, 4 בנובמבר 2008

הפרויקט לסטודנטים באימוני ההוראה











נושאים מוצעים לפרויקט לסטודנטים באימוני הוראה שנה ב

הפרויקט יכלול:

  • תכנון יחידת הוראה של 4-6 שיעורים (כל שיעור בן 45 דקות) על נושא שלא נלמד במסגרת אימוני ההוראה.
  • הוראה בפועל של יחידת הלימוד.
  • הגשת מערכי שיעור.
  • הגשת רפלקציות על כל אחד מן השיעורים.
  • הגשת תיק עבודות שבו יופיעו מערכי השיעור והרפלקציות. תיק העבודות יוגש כאוסף של קבצים דיגיטאליים.
  • לאחד מן השיעורים יופיע מרצה חיצוני מן המכללה (ירון או ברוריה).






חשוב לציין שכל אחד מן הסטודנטים בנפרד יצטרך להגיש את העבודה ולא בשותפות עם מישהו אחר.

להלן נושאים אפשריים לפרויקט. אינם חייבים לבחור דווקא מתוכם. אתם יכולים לבחור גם בנושא שאינו מופיע כאן, בתנאי שהוא נושא פיזיקאלי.



נושאים אפשריים לפרויקט





  1. לחץ: מהו לחץ? לחץ הידרוסטטי (לחץ של נוזלים), לחץ אטמוספרי. דוגמאות מחיי היום יום של לחץ וכן שימושים של לחץ.
  2. חוק ארכימדס: מהו חוק ארכימדס ותופעות שונות הקשורות לחוק כגון ציפה של עצמים שונים במים, כדורים פורחים.
  3. חיכוך: חיכוך סטטי וחיכוך דינמי ודוגמאות להם מחיי היום יום (עצירת מכונית, גלישה על פני משטח).
  4. חוק המשיכה העולמי: מהו חוק המשיכה העולמי וכיצד פוחת משקלם של גופים כאשר הם מתרחקים מכדור הארץ או מגרם שמים אחר?
  5. כוח צנטריפוגלי: מהו כוח צנטריפוגלי ושימושים שלו (כגון צנטריפוגה, קרוסלה, מושבת חלל עתידנית המסתובבת על צירה).
  6. מושגים במערכת השמש: השמש, כוכבי הלכת, ירחים, אסטרואידים וגופים אחרים, תוך דיון בתופעות אסטרונומיות מחזוריות כגון זמן הקפה סביב השמש, זמן הקפה של הירח סביב השמש, קביעת חודש עברי ומוסלמי לפי הירח, מאפיינים ייחודים של כוכבי לכת שונים.
  7. מקורות אנרגיה חליפיים: דיון במקור אנרגיה חליפי או במספר מקורות אנרגיה חליפיים כגון אנרגית שמש, מימן, גאות ושפל, גלי הים, אנרגיה גיאו- תרמית, אנרגית רוח. מסבירים את עקרון השימוש במקור האנרגיה, את יתרונותיו, חסרונותיו ובעיותיו.
  8. מגדל השמש: מהו מגדל שמש וכיצד הוא פועל?
  9. השמש ועקרון פעולתה: מאפיינים של השמש והיבטים פיזיקאליים שונים הקשורים לשמש כגון כיצד היא פועלת, תופעות אנרגטיות שונות הקשורות לשמש, כתמי שמש, אופן היווצרותה של השמש.
  10. כור גרעיני: עקרון פעולתו של כור גרעיני וכיצד משתמשים בו להפקת חשמל ולשימושים אחרים (כגון עיקור של מזון).
  11. פצצה גרעינית המבוססת על ביקוע גרעיני: עקרון פעולתה, עוצמתה, השפעותיה על הסביבה וכן רקע היסטורי.
  12. כיצד מפיקים אנרגיה גרעינית: דיון בשתי השיטות – שיטת המיזוג הגרעיני ושיטת הביקוע הגרעיני והשוואה ביניהן.
  13. רדיואקטיביות: דיון בהיבטים שונים של רדיואקטיביות – מהי הרדיואקטיביות, מהן סכנותיה, מהם שימושיה, היסטוריה של גילוי הרדיואקטיביות ועוד.
  14. היבטים פיזיקאליים של מכשירים: מסבירים את עקרון פעולתו של מכשיר כלשהו או של מכשירים מן ההיבט הפיזיקאלי. מכשיר כזה יכול להיות נורה חשמלית, תנור אפייה, תנור גז, הסקה דירתית, קנקן חשמלי, תרמוס, מכשיר רנטגן או כל מכשיר אחר, ביתי או לא ביתי.
  15. נורות חשמליות: עקרון פעולתן של נורות חשמליות מסוגים שונים כגון נורת הליבון, נורת הפלאורסצנט ונורת ההלוגן.
  16. ההתחממות הגלובלית: הסבר תופעת ההתחממות הגלובלית (ההתחממות העולמית המתרחשת בעולם עקב השימוש שעושה האדם במקורות אנרגיה שונים) והשלכותיה.
  17. אגירת אנרגיה: דיון בשיטה של אגירת אנרגיה כגון סוללה חשמלית, העלאת מים לאגם, גלגל תנופה או שיטה אחרת.
  18. התפוצצות של כוכבים: תהליך קריסתו והתפוצצותו של כוכב.
  19. הנעה חללית: הסבר על שיטת הנעה חללית כלשהי כגון הנעה רקטית, הנעה יונית או הנעה אחרת.








אתם מוזמנים להגיב ולשאול שאלות

יורם